Ämne: Dutching
Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-01, 19:39   #4
Sputnik2012

Sputnik2012s avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2755

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Jag är inte riktigt säker på att jag vet vad dutching är, men kan man säga att så kallat robotspel är en form av dutching?
Det här är min ringa uppfattning och kommer gå från klarhet till klarhet.
Så följande svar är teoretisk, eftersom jag kan endast likna detta med Dutching rörande fotboll, vilket inte är samma sak som Dutching med hästar.

Dutching handlar om att vinna flertalet lopp du spelar genom att täcka fler spel-kandidater för varje lopp. Alltså du spelar inte på att en specifik häst ska vinna, du spelar på att flera hästar har möjlighet att vinna loppet.

Nu är jag ingen expert inom trav, men kan likna detta vid fotboll.
Du gör en analys för att hitta både potentiella vinnare och potentiella förlorare.
Profilera varje enskild häst med hjälp av olika stats - parametrar - till du får en överblick och en förväntan om vilka hästar som är potentiella vinnare och vilka hästar som är potentiella förlorare. Värderingen bör vara en kombination av olika faktorer som ska analyseras för varje enskilt lopp och samtliga hästar i det loppet.

För att kunna göra detta dagligen, så måste man förmodligen presumera på en tjänst som tillhandahåller olika stats. Tror det blir för tidskrävande att leta runt på olika ställen, bättre ha all information samlad på ett och samma ställe.

Din positiva förväntan eller eventuell edge kommer från din förmåga att värdera och samla in information om varje enskilt lopp.
Samt hur du sammanställer spelvalen med aktuell utdelning.

Du kanske har ett lopp med 12 hästar och utesluter skrällarna.
Då har du plötsligt mindre antal hästar att analysera.
Kanske du hitta 4 eller 6 potentiella vinnare av 9 hästar när du utesluter skrällarna.

Förväntan är då utifrån urvalsprocessen att du vinner flertalet lopp med mellanstora eller mindre summor beroende på hur många kandidater du hittar värde i och tycker är spelbara som potentiella vinnare och hur många kandidater du värderar att du kan utesluta kommer vinna, förlorare.

Det är en balansgång mellan risk och utdelning.
Färre spelalternativ desto högre risk och högre varians, men högre utdelning, med mindre förlust summa om du bommar ett lopp.
Flera spel alternativ desto mindre risk och mindre varians, men lägre utdelning, men större förlustsumma om du bommar ett lopp.

Men den finns en snäpp mer avancerat tillvägagångssätt.
Låt oss säga att du hitta fem kandidater men värderar två som mycket starkare.
Då kan du lägga mer krut och större utdelning på dom, samt mindre eller jämna pengar på dom andra alternativen.
Och skulle du vara extreme och täcka dom flesta, så skulle du kunna värdera vissa kandidater som uteslutande förlorare i loppet och låta dom accepter en halv förlust för att sannolikheten att någon av dom skulle vinna loppet skulle likställas med en skräll.

MVH

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2019-08-01 klockan 19:42.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat