Ämne: Dutching
Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-07, 23:13   #25
Sputnik2012
 
Sputnik2012s avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 712
Sharp$: 2711


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tror det blir bäst att jag tar ett exempel och gör än jämförelse för att framföra mitt argument och hållning som gambler.

Kommer följa samma procedur för hästar och hundlöpning.
Mitt exempel är en fotbollsmatch.

Jag sätter mig framför datorn och går till en sida med stats för dagens matcher.
Väljer ut alla matcher med oddsen 1.75 till 1.45.
Samtliga måste vara hemma favoriter.

Nu kollar jag varje enskild match.
Kollar dom fem senaste hemma matcherna där samtliga måste ha vunnit med bra marginaler och kollar samtliga borta matcherna där samtliga ska ha förlorat med bra marginaler.

Detta är profileringen och värdet i urvalsprocessen.
Om en match kvalificerar med dessa kriterier, så återstår det fortfarande att LAY oddsen inte ligger över 20/22 vilket har att göra med min bedömning av risk kontra belöning, samt att oddsen inte ligger under 10/12.

Oddsen som ligger runt 1.75 till 1.55 brukar kvalificera, men man kan ha tur och hitta 1.50 samt 1.45 varav dom är inkluderade i urvalsprocessen.

Alltså kommer jag gå tillväga på samma sätt när jag värderar hästar.
Fast då ta hänsyn till prispengar, kusk, häst bland andra faktorer.
Kommer ha en bestämd urvalsprocess för profilering av kandidater.
Kort och enkelt en häst jag hittar värde i enligt min ringa uppfattning och bedömningsförmåga.

Vidare med mitt exempel:

Vi har en match som kvalificerat urvalsprocessen och vi lägger spelet 0-1 till underdog som mot all förmodan inte kommer vinna matchen med 0-1.
Nu vinner alla andra resultat.

Om det inte blir vinst under första halvlek och det står 0-0 eller 0-1.
Då kan två saker hända.

Låt oss säga att det står 0-0 då kan det resultat kvarstå eller att hemma favoriten vinner eller så finns det en liten chans att det blir det 0-1 och att det resultatet kvarstår.

Vad väljer man i en sådan situation?
Tar man chansen att vinna eller riskera 0-1 till underdogen och att resultatet kvarstår och man får ta en förlust.

Eller garderar och minskar en potentiell skada, trots liten sannolikhet och halverar förlusten vid 0-1 eller går jämnt ut med vare sig vinst eller förlust.

Mitt ställningstagande:
Jag garderar och minskar en potentiell förlust att bli så minimal som möjligt.
Varav många vinstsviter med små vinster tar en sån liten skada som möjligt in det långa loppet.

Men jag förstår ditt ställningstagande för man kan ju resonera att samtliga utfall som går jämnt ut är en förlorad vinst vid dom flesta tillfällena.
Så då spelar det ingen roll att gardera och minska skadan med halv förlust eller gå jämnt ut.
För slutresultatet i långloppet är detsamma.

Då kommer min slutliga åsikt med belysande och förstärkande moment.
Jag blir stressad och mår psykiskt dåligt att spela med 5000 kr per bet om jag vet att hela beloppet kan gå i spillo.
Det känns som hela livet hänger på det enskilda spelet.

Men med vetskapen att jag kan gardera och minimera förlustsviter till hälften och min positiva förväntan av flertalet vinst-sviter är att vänta i framtiden.
Så känns det helt plötsligt överkomligt att placera 5000 kr per spel.
Gör inte det i dagsläget, men har testat och kommer förmodligen ligga på den nivån inom en snar framtid.

MVH
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat