Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Egentligen tänkte jag på en hel rad saker......
Allra mest tänkte jag på den relativt ödmjuka attityden från den tiden där det inte var något problem alls med att ändra saker igen om det inte blir lyckat. Den är nu som bortblåst och istället råder full prestige.
|
Tror det är relativt vanligt när det kommer in en ny chef i vilken större verksamhet det än är, och jag ska inte såga honom för det egentligen för jag skulle nog kunna göra något liknande. Man går in i rollen med budskapet att nu jävlar rycker vi upp alla gubbrövar från kontorsstolar och alla regler med rötterna, all bets are off, tänk nytt och tänk annorlunda så ser vi var vi landar! Sen efter ett tag har man provat lite saker och sett att det inte är så lätt och politik etc gör att det kanske inte är så lätt att "bara ändra tillbaka" som man förkunnade i början med alla intressegrupper.
Tror kanske att lite mer av problemet ligger i för många kockar och andra sådana saker, snarare än en enda man som inte är rakryggad nog att står för sitt ord som ska klä skott för allt som inte funkar. För så enkelt är det aldrig. Han som sitter högst upp i största organisationen kan bara göra saker tänker många. Men med undantag för verksamheter med väldigt tydlig makt och mandatfördelning, som Kamprad och IKEA t ex är det ju aldrig så enkelt som att chefen knäpper med fingrarna så blir det så. I varenda artikel man läser är det någon ny organisation som tycker något om något. Det är banor och personal där, aktiva av en massa olika slag som gått ihop i olika föreningar för kallblod och amatörer och proffstränare, och så har vi ST, galopp på något hörn, och en radda andra som tycker att de ska vara med och vet bäst.
Inte menat som ett försvarstal för Hasse här även om det kanske ser ut så. Mycket av argumentationen på sistone från hans sida på sistone kan jag inte hålla med om för fem öre. Men det är jävligt mycket parametrar, jag ska inte ta gift på att jag är rätt ute med vad som är rätt och fel heller.