Citat:
Ursprungligen postat av Melander
Och snälla du jämför inte ett hus köp med ett spelberoende då är du helt fel ute i ditt tankesätt.
|
Jag pratar inte om att köpa ett hus, utan om att bo i ett. En del vill bo stort och lyxigt i bästa läge med pool, mancave, hemmaspa, öppen spis, italiensk marmor i köket och regnskogsparkett. Andra klarar sig med något mindre spatiöst. Och jag jämför det inte med spelberoende, jag berättar vad det kostar.
Om du vill kan du ju räkna på vad det kostar att ha en sommarstuga, åka på semester på andra sidan klotet, äga en husbil eller en bättre båt. Det finns rent av de som varje dag köper en kopp latte på väg till jobbet och som sedan äter lunch ute. Andra brygger kaffe hemma och tar med sig matlåda. En del röker, andra snusar, en del är beroende av alkohol eller rent av andra substanser. Högst normala hobbys som att fiska, fotografera, jänkarbilar eller samla frimärken kan kosta en rejäl slant det också.
Kontentan är att så länge man har kontroll på sitt spelande kan en del ha råd att spela för rätt så mycket utan att vara skadligt beroende. Det är egentligen en rätt liten del av våra inkomster som går åt till livets nödtorft, hur vi sedan väljer att spendera det som blir över är var och ens beslut.