Ämne: V75 Bollnäs
Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-14, 13:11   #71
Strappa71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Jag måste vara jävligt trög.

Vad spelar antal rader för roll när du sitter där med alla rätt och alla hästar i sista avdelningen?

Det som är intressant är väl hur många system du ska dela potten med?

Säg att det är två system kvar. Ditt med alla 12 hästar streckade och mitt. I det första scenariot har jag spikat favoriten och i det andra fallet har jag också alla 12 hästarna streckade.

Om favoriten vinner så blir ju utdelningen lika stor (halva potten), oavsett hur många rader som är kvar.

Om favoriten inte vinner så är det ju systemet som har tolv streck i sista som får vara med och dela potten. Återigen, det är ju antal system som är centralt för att räkna ut hur mycket pengar man får, där, inför sista avdelningen

Och dessutom, om vi båda har spikat favoriten i sista så rensar favoriten 0%.

Om vi båda har 12 hästar så rensar favoriten typ 8,33% av kvarvarande antal rader. Men värdet ökade ju inte. Eftersom alla överlevde.

Nä. Jag måste börja läsa statistik....
Nej. Det som är "fel" är att ATG fokuserar på systemnedräkning och snurrar till det hela. De visar "fel värde". Om de hade visat RAD-nedräknare och RAD-värde så hade värdet ökat precis som det skulle mellan avdelningarna. Och i det extrema exemplet med 2 system med 12 rader kvar så var rad-renset enormt på favoriten. Favoriten hade varit en enormt spelvärd spik t o m om motståndaren sitter med alla 12 hästar.

Systemet är inte ditt vad. Raden är ditt vad. Systemet är bara ett förenklat sätt att lämna in många rader samtidigt.

Dina exempel är dock bra för att de visar att den här statistiska modellen faller samman när det är väldigt få rader kvar och dessa inte alls längre är representativa för hela kollektivets inlämnade radmängd. Men bara för att ett extremfall ger konstiga resultat behöver man inte dumpa något som fungerar chockerande väl i alla andra fall.

I dina exempel är det i alla fall antingen 24 rader eller 13 rader kvar. Hur många system de är fördelade på är ju helt ointressant.

Om de 24 raderna skulle ha varit fördelade så att ditt system har 12 rader kvar och de andra raderna sitter på var sina enkelrads-system som egentligen är ett enda sammansatt system från en spelare. Dvs 13 system kvar varav bara två är på favoriten.

Då ser det som att 11 av 13 sprack på favoriten fast det i själva verket inte var någon alls som sprack. 0% av de egentliga systemen försvann. Potten delades mellan 2 spelare.

Som du ser kan exakt samma kvarvarande rader ge helt olika systemrens beroende i vilken grad de är sammansatta på spelarnas system. Men radrenset blir alltid detsamma oavsett hur de kvarvarande systemen ser ut eller råkar hänga ihop.

Det man "vet" är att så länge det är rimligt antal rader kvar och de är hyfsat representativa för hela radmängden ( dvs inte massor av skrikhästar eller flervarvade andelspel mm ) så är radnedräknaren i hyfsad harmoni med spelforms%en.

Att resonera i termer av systemrens och välja bort favoritspik i sista avdelningen enbart pga vilken avdelning det är.....kan vara bland de sämsta spelbeslut en travspelare kan göra ( kanske målfoto iofs med att göra "följa John"-system enligt DB's beskrivning ovan ).

Om det är en rusare som #8 i onsdags får man aldrig rätt betalt vare sig den vinner eller förlorar. Omvänt var Ringostarr Treb spelad på bara 35% av de kvarvarande raderna på Bergsåker under SOT. Men den satt på 63% av de kvarvarande systemen. Och var spelad på 43% av alla inlämnade rader.

( Observera: Exemplen ovan ser skeva ut eftersom den som var överspelad förlorade och den underspelade vann. Så enkelt är det naturligtvis inte alltid. Överspelade hästar vinner de med ibland. Och underspelade hästar förlorar ganska ofta. Det är inte min poäng alls, utan snarare hur felaktiga slutsatser man lätt drar om man stirrar på meningslösa mått som systemrens. )


Ber om ursäkt för OT-rant. Men när t o m DB är så här mycket ute och cyklar så går det inte att låta bli.

För den som vill se beräkningar på omgångarna som jag nämner går det bra att skicka DM. De kommer via mail i pdf-format för den som vill se.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat