Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-27, 22:32   #1323
BrakZen
 
BrakZens avatar
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 542
Sharp$: 753
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Kanske jag fattar. Det där gäller bara vanliga reducerade system antar jag, inte system med U tecken?
Ja det gäller bara sparsystem och endast med 3-12 helgarderingar.

U-system är svårare att ställa upp i tabell och även något sämre dokumenterade.

Men det finns undantag. U0-11-132 och de system som bygger på detta (U0-12-264, 11-0-729 osv) är förmodligen de mest väldokumenterade av alla system.

1949 publicerades en oerhört hyllad artikel i USA innehållande systemet av en matematiker vid namn Marcel J.E Golay. Skriver man "best single published page" i Google får man 102 träffar, alla länkar till publikationen.

Vad han inte visste var att systemet redan publicerats 2 år tidigare i Finland. När han blev varse detta gjorde han "avbön" och gav äran till Virtakallio, trots detta kallas det fortfarande för Golay code.

Skriver man in Golay Code i google får man 435000 träffar, lägger man till Virtakallio minskar antalet träffar till 202. Det finns oerhört mycket sagt om systemet och dess användningsområden. Wikipedia nämner att NASA använde det vid bildöversändning i deras "deep space missions" till Jupiter och Saturnus.

Jag känner mig trygg när jag säger att inte heller det systemet har CA Eriksson skapat.

Senast redigerad av BrakZen den 2019-09-27 klockan 23:41.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat