Ämne: BaraTrav.se
Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-28, 13:10   #58
tornado
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
1) Det är ungefär samma sak. Skillnaden är att poängprodukt blir "brantare" än poängsumma. Produkten både belönar och straffar lite hårdare än poängsumma.

Produktkvot har jag inte använt mig av. Vet tyvärr inte exakt hur den är beräknad. Gissning är att det har både med poäng och spelforms% att göra.

2) Kellys formula. Men inget reduceringsprogram jobbar på så avancerad nivå. Jag har ingen fast måttstock för hur jag varierar poängen. Vanligtvis brukar det inte bli mer avancerat att jag justerar ner eller upp 1-2p på de som jag tycker är över- eller under-värderade. Jag använder mig av ett väldigt brett spektrum för poängen. Som grund har jag helt enkelt 1-2-3-4...10-11-12. Av praktiska skäl, mest för att minska antalet system men även för att jag inte vill skilja 2 eller flera hästar åt i ranken, grupperar jag ihop hästar till samma poäng.

I en del lopp börjar jag på 2p istället för 1p. Det går t o m att börja på 3p som lägst. När man börjar på en högre poäng blir raderna jämnare fördelade mellan hästarna i det loppet. Skillnaden i en produkt mellan 1 och 2 är ju mycket större än mellan 2 och 3 eller 3 och 4. På det sättet går det att styra hur mycket extra tyngd det ska vara på mina förstahästar i respektive lopp.

3) Det där är reduceringens heliga graal. Jag har inget speciellt recept på det utan försöker sluta när det "känns rätt". Ibland blir det helt rätt.

Reducering är, liksom det mesta inom travspelande, byggt mer på känsla än fasta regler.
Bra resonemang och jag bockar ödmjukt för detta. Smart börja på 2 eller 3 poäng i vissa lopp. Det tar jag med mig!
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat