Ämne: EV+ på Trav?
Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-27, 14:57   #79
LosKrikon
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag tycker du verkar kunnig inom ditt område och så, men jag har ändå svårt att se att en programvara av den här typen ska kunna ge en långsiktig avkastning. Mest för att det finns så mycket att ta hänsyn till och annars känns det som att spelbolagen kommer sätta P för det på ett eller annat sätt.
Varför skulle spelbolagen sätta stopp för det? ATG till exempel tjänar ju på att folk spelar mer, för dem spelar det ingen roll vem som vinner, de får lika mycket procent av insatserna oavsett. På de bolagen med fasta odds kommer framtida odds justeras för att kompensera. Man ska också tänka på att den totala insatsen av de som använder denna typ av program är så pass liten att i praktiken inte de fasta oddsen kommer justeras.

En annan sak man ska tänka på är att även om man "bara" har ett ROI på 110% så är det en grym edge. Enligt siffor jag hört har ett normalt sportbetting pro en edge på 4-5%. Sen ger programmet bara rekomendationer också, inte exakt vad man ska göra, ser en rekomendation ut att vara för bra för att vara sann så behöver man ju såklart inte spela den. Den lägger ju heller inte bettet åt en, även man kan skulle kunna göra dett app som funkar så.

Det finns massor av liknande program för fotboll, golf, amerikansk fotboll etc. Det finns ju även travrankningsprogram ute, även om de är gjorda för DD/Vx. Fundera på hur aktiemarknaden skulle fungera utan analysprogram. De är ju så bra att större delen av handeln numer sker automatiskt (altså är de bottar).

Det enda som man gör egentligen är att hitta brytpunkten där en häst har högre odds än förväntad vinstchans. Många antar ju att vinstchans = 1/odds, men det stämmer ju inte. Däremot är instatserna fördelade på det sättet (då räknar jag inte med spelbolagets behållning). Eftersom bra hästar överspelas, och där med får ett odds lägre än 1/vinstchans, så betyder det omvända för resterande hästar, att deras odds är högre än 1/vinstchans. Altså så man "bara" hitta hästarna som är underspelade (med en viss marginal) och spela på dem så kommer man vinna i längden på det. Det är hur man hittar dem som är det intressanta, och det programmet gör.

Gjorde en enkel illustration i Paint för att visualisera det.

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat