Ämne: EV+ på Trav?
Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-27, 19:20   #82
tino
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Jag hoppas du inte överger tråden, den var så intressant!

Jag håller som sagt (i din speldagbok) på med samma sak. Berätta gärna vad du parsar ut, detta kör jag med:
Jättekul att du håller på med något liknande då jag som sagt tror att det skall gå att knäcka den här nöten! Jag kan garantera dig att jag inte har övergett detta, men just nu är det bara jobb, jobb och återigen jobb med företaget som hamnar före.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Lopp:
Datum, loppnummer (altså för dagen), längd, starttyp (auto, volt), bana (plats), lopptyp (VP, V65, V64, V75, DD), odds, vinnare
Samtliga parametrar och dessutom omsättning på V- och P-spel och resultat för respektive häst i loppet och inte vara vem som kommer etta (men det kanske inte du menade med "vinnare"). Jag har inte hunnit laborera med omsättningen ännu, men det är troligt att man kan hitta något scenario där t.x. lägre omsättning bäddar för att oddssättarna är mindre insatta och således större sannolikhet att hitta ett överodds - även på favoriter.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Hästar:
Namn, född, kön, ras, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]
Hästnamn samt samtliga loppresultat med tillhörande parametrar såsom datum, resultat, galopp och prispengar. Hänsyn tas till datum för lopp, dvs. senaste lopp väger t.ex. tyngre än ett lopp för 3 månader sedan. Stor vikt tas även till prispengar, dvs. en andraplacering i ett lopp med 1 miljon i prispengar väger t.ex. mycket tyngre än en förstaplacering med 50 000 kr i prispengar. Något jag inte justerat för ännu är dock att det generellt sett är lägre prispengar i bl.a. Norge och Finland, vilket egentligen gör att man borde ta hänsyn till detta (läs: prispengar på €5000 i Finland är kanske mer jämförtbart med prispengar på 100 000 kr i Sverige än ett lopp med 50 000 kr).

Jag har inte tagit ut någon data för ålder, kön eller ras (ännu). Jag tror man kan hitta på mycket roligt med detta, som t.ex. att undersöka om renodlade stolopp bäddar för mer outsider-vinster, eller som att exkludera/öka minodds på ston i lopp mot hingstar och vallacker.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Kuskar:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]

Tränare:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]
Jag har faktiskt inte tagit någon större hänsyn till detta vilket jag känner till är av vikt, men inte av så stor vikt som man kan tro - åtminstone inte för ändamålet med mitt program.

Anledningen till att jag inte gjort det är för att jag främst kommer att spela på outsiders och mina spelobjekt har (oftast) inte någon känd kusk. Jag ser det således som en "extra" marginal till minimumoddset genom att inte har med detta, dvs. om jag hade med kuskpåverkan hade förmodligen de favorittippade hästarna fått större chans till vinst enligt mitt program och således höjt minimumoddset på outsiders jag letar efter - jag kan då lika gärna ställa om värdet för när en häst bedöms som spelvärd.

"En outsiderspelare underskattar alltså inte kuskens vikt, men ser det hela på ett annat sätt än andra spelare. Mindre kända kuskar kan fungera som omotiverade oddshöjare, vilket självklart skall utnyttjas" för att citera Johan Lindvall.

Missförstå mig dock inte - det är bra att samla in denna data och laborera med den så länge man använder det på rätt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Mitt program kan just nu dra hem samtiliga lopp för en dag och parsa ut det viktigaste och stoppa i en databas (MySQL), har dock inte byggt att den hittar dagarna själv i kalendern än, men det kommer snart. Allt skrivet i PHP. Tänkte samla på mig 1000 lopp innan jag börjar köra någon seriös analys. Kommer även bygga in så den hämtar odds från bet365 och expekt (atg har den ju redan).

Totalt är det nio tabeller, men kanske kommer fler.

Kanske ska notera att den plockar ut id för hästar/kuskar/tränare också, och de används sedan när man kopplar tabellerna. Jag kommer bara ta med dagens "huvudbana" (altså där Vxx körs) och bara travlopp.
Även mitt program är byggt m.h.a. LAMP (Linux + Apache + MySQL + PHP) då det oftast går fort att koda sånt här i skriptbaserade språk. Jag har allt uppdelat i huvudsakligen fyra olika skript:
1. Ladda ner loppdata med startlistor, odds mm. (underlag till backtestning)
2. Ladda ner tävlingsresultat mm. för deltagande hästar (underlag till backtestning)
3. Program för att backtesta och testa olika parametrar
4. Program för att ranka hästar och bedöma sannolikhet till vinst för ett kommande lopp med tillhörande odds mm. (används för att ge spelförslag i speldagboken)

Hästid och sammansatt nyckel (datum, loppnummer, bana) används för relationer.

Vart hämtar du tävlingshistorik förresten? Jag förmodar att det är via ATG eller travsport.se? Jag har upplevt prestandaproblem (begränsade anslutningar inom ett visst tidsintervall) hos ATG vilket gjorde insamligen av data mer tidskrävande än jag trodde. Har du upplevt samma problem? (Jag kör med CURL-biblioteket)

Ser fram emot återkoppling och dina synpunkter!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat