Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Man kan ha vilka åsikter man vill om vad man vill. Du själv skulle ju lägga ner travet om du fick dåligt betalt en omgång du satte pga konkurrensen med flervarvade system säger du. Så jag är förvånad att du inte har åsikter om det här.
Att transparensen om flervarvningen inte är så stor har jag väl inte så stora problem med egentligen. Man kan prata om den moraliska aspekten av att hålla köparna i mörkret om hur det ser ut. Men jättemånga skulle garanterat spela även om de visste om det, det ser man ofta att de kommenterar att "vi vinner ju iallafall" osv. Även om man nästan kan leda i bevis att de inte gör det i längden så vill de inte förstå det. Kanske så många som 80% resonerar så där. Men många skulle ju dra sig för det också såklart, om de visste (och förstod) hur siffrorna ser ut. Spelläggarna lägger väldigt mycket tid och kraft på sina system och att göra reklam för det och vad som är viktigast - att värva nya spelare till sporten. Då tycker jag absolut att de ska kunna få betalt för det om de blir framgångsrika.
Men den här enorma extra "edgen" de får genom att på förhand veta hur sina multivarvade system kommer se ut gillar jag däremot inte. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på att just spelvärde jobbar väldigt mycket som ett lag på tillsammans. Går man in och kollar på deras spel för gårdagen så är det ju spik på Fighter Mearas in absurdum. Och säkert några andra röda trådar om man tittar noga. Man löper ju en enormt större risk att få dela storvinsten med jävligt många därifrån om man följer den spiken. Det kan man råka ut för ändå, men att "springa in i" spelvärdes tillsammans-armé måste vara det överlägset sämsta man kan göra. Jag skulle bli förvånad om de inte hade privata spel där det verkliga spelvärdet finns. Som drar emot sina egna gemensamma publika idéer.
Men det där kan man ju faktiskt utnyttja lite själv också, för att undvika så gott som möjligt på förhand att man skjuter sitt spelvärde i sank. För de går väl ut med den där gemensamma spiken innan?
Så note to self och andra: Dra ALLTID emot spelvärdes gemensamma spik!
Jag vill ju inte bli färgad och läser därför aldrig tjänsternas tips och ranking. Ni som brukar göra det, när brukar spelvärde släppa sina gemensamma spikar och var? Är det så illa att man behöver köpa deras material för att få ut det?
|
Jo. Med det var inte frågeställningen i inlägget som jag svarade på.
Vad är det för mening att ha åsikter om att folk inte bryr sig och ändå köper
ospelvärda andelar i extremflervarvade andelsspel? Det är ju fakta. Andelsköparna vet inte hur man räknar på det. Och de nominella vinsterna är ju höga ibland trots allt.
Att det borde vara striktare gränser och framförallt transparenskrav eftersom det får helt sjuk påverkan tycker jag absolut. Men det lär inte hända i närtid tyvärr.
Jag läser/köper ofta Spelvärdes material. Mest för gedigna jobbet kring utrustningsinfo och spetsanalyser. Däremot försöker jag att göra ganska ordentligt annorlunda i minst två avdelningar, helst fler. Därför stannade jag också på 5 rätt på 38000 rader i Strappas andelsspel den här omgången.
Att få 300k på en 5M-rad skulle göra att jag knappast orkade komma tillbaka som travspelare. Då får man skaffa sig en annan hobby.