Jag brukar tycka att Sjödén har sina tillfällen då han som ingen annan lyckas säga emot sig själv i två tätt på varandra följande meningar. Men Bengt Adielsson tar nog priset i sin krönika inför morgondagen.
"Volare Gar (V75-1) vann på strålande 1.11,7/1 640a i den senaste starten. Trots ett bakspår.
Tiden var smickrande. För allting gick hans väg. Med en smygare när det öppnades i ett mördande tempo.
Nu? Med måttligt motstånd. Och från ett perfekt startspår. Då är det svårt att se hur han ska kunna förlora."
Såg något annat intressant i den där krönikan förresten. Ett mätetal jag aldrig någonsin använt mig av vid analysen. Någon annan som har?
"I lägsta klassen på V75 har jag en speciell varningslampa. På ST:s hemsida har alla äldre hästar ett avelsindex. Och jag aktar mig för hästar med ett lågt avelsindex.
Den här veckan är Sunday Sonata (V75-5) den tidiga streckfavoriten. Och hon har väldigt låga 95 i avelsindex.
Högst? Peter Highness som är en son till Maharajah och Camilla Highness har 113.
Maharajah som för övrigt blev championhingst 2019."
Volare Gar har jag kollat upp nu för att se om den där verkligen ska vara i närheten så klar som tipsen och strecken säger. Och syn blir det absolut! Har vunnit överlägset ett par gånger. Men haft spets precis varje gång också. Trots att den inte är någon blixt. Men det är få hästar i de där loppen och de släpper till favoriten. Som får styra och ställa. Och man ska komma ihåg att det ju inte är något svenskt V75-motstånd direkt där nere heller.
Näst senaste starten han gjorde i Sverige räckte han inte mot ledande O.M Escobar. Spurtade bra men hann inte när handikapp lämnades. Visst om han bara mötte den skulle han nog greja det imorrn. Men nu är det ju V75, många bra motståndare. Och kort distans som gör spelfältet jämnt och positioner viktiga.
Flera gånger på slutet har det inte varit överlägsna prestationer heller. Sånt som högst troligt inte duger imorgon. Det var många hugg och slag som fick honom först över linjen mot dödenshästen i Gelsenkirchen i oktober. Och han blev avslagen av rygg ledaren på upploppet gången före det.
Fart finns, men jag tror han hamnar en liten bit ner i andraspår från start och kommer ha ganska jämna möjligheter med andra som får bättre lopp att vinna imorrn. Kan hända att jag steker den helt på min andelslapp när den är så brutalt hårt spelad. Mitt förstastreck går nog till Betting Rebel som varit väldigt bra på slutet i ganska tuffa omgivningar. Obegripligt bortglömd den här gången! Den andre tysken Hector Boko har jag inte pluggat in än, står mycket bättre till nu efter strykningen och blev extra intressant då! Tyckte det var för mycket vingelrisk innan det.