Citat:
Ursprungligen postat av Tirich
Ser att Disco trendar överlägset mest av de som har någorlunda spel på sig och ser ut att sluta över 50% idag, så jag antar att det ramlar in en satans massa spikar där.
Hur säkra är man på att den spetsar från 8 med SAJ innanför? För inte fan vinner den väl från dödens, även om motståndet är minst sagt blekt?
Det var ju ett tag sen den levererade med skor och att sitta fast 2 ggr om är ingen jättemerit i min bok.
Hur vinner den här?
Som spik, till 50%?
|
50% kommer den aldrig nå, 31% och stigande nu men den kommer inte gå mer än 45 som allra värst. Tror inte det blir över 40 heller.
Att sitta fast 2ggr om skulle jag inte heller kalla för merit kanske. Men det är ett jätteplus i min bok iallafall (så länge man inte tänkt sitta fast en gång till då).
Det finns tre jättetroliga positioner han kommer ner i och får under loppet här som jag ser det. Ledning, dödens och andra ut. Bra chans från alla tre så länge det inte blir idiotkörning. Och med 3 relativt sansade kuskar bakom spetsaspiranterna så känns det för låg risk för det, de kommer nog överens ganska snart om vem som ska få komma till/behålla ledning.
Mardrömsscenariot är ju att han backar och blir beroende av tempo som troligtvis uteblir. Då är väl chansen högt räknat 15% nånting. Men som favorit från bricka 7 efter att ha suttit fast två gånger borde det vara i princip noll risk för det. Och den taktiken har de ju inte luftat någonstans heller.
Jairo kanske är bästa hästen men det är inte önskedistans, är amatörstyrd och har bakspår. Explosive kan väl gilla att gå i ledning med bike. Men kolla facit, den har senaste två säsongerna (35 starter) vunnit ett enda lopp. 10k i förstapris där. Sprungit in 225k. Det är inte en guldvinnare. Disco etta respektive tvåa i lotterian ifjol. 4 vinster på 18 starter, 1,7mkr insprunget. Klasskillnad så det stänker om det.
Star Advisor är väl enda rimliga utmanaren, men den brukar mest vinna snabbloppen på vardagar mot lite sämre hästar och monté. Men får den spets lätt och Disco andra ytter och attackerar lite sent. Då kan det gå.