Inte alltid man har samma känsla när man gör första genomgången av V75, men kul omgång på lördag tycker jag! Ännu roligare när man efter genomgång sitter med en lapp som inte följer strecklistan, det är alltid bra tecken på att man hittat ett eller annat guldkorn. Här min preliminärlapp och liten utläggning om de jag sannolikt står över och de jag går på som vinnare:
Första tanken sa spik på Doxey igen. Men efter att ha konstaterat att det är första gången någonsin(!) som Hazard Boko får prova annan kusk än tränaren själv OCH att Emilia aviserar körning i ledning så landar jag i ett starkt lås på tre istället.
Pascha Tilly tror jag kan hälsa hem från det läget, såna där handikapp har man inte råd med i silver när de bästa hästarna alla sitter i främre träffen.
Ska plugga mer på stoloppet, men spontant sätter jag Rapide Cash före troliga favoriten Anthara Bi. Sen är loppet ganska ihåligt med många som borde vara sugna att slicka sarg. Så trots fullt fält borde det inte vara omöjligt för de bättre hästarna på tillägg att komma in i matchen. Med spurt långt ute i banan brukar de få svårt att svara ordentligt invändigt.
Fleur Mearas såg jag live senast på Färjestad och det imponerade ju att runda till vinst efter stor startgunga. Sundgren har rivstartat året med 9: 4-0-2 och har bevisad kanonform på stallet. Men det var ett riktigt pisslopp senast alltså, och här står han med bakspåret i princip lika start med tilläggshästarna som givetvis är bättre.
Tänkte först att Star Advisor Joli hade en sällsynt bra chans att äntligen segra på V75 med bra läge, rätt distans, bästa konkurrenterna på bakspår och allmänt mediokert motstånd. Men så ströks den plötsligt. Här istället går första strecket till en riktig susare som jag inte fick betalt på riktigt när han bara höll till andraplatsen på just Eskilstuna för fyra starter sedan. Deep Sea Dream körs av Erka igen och är nu nedstruken. Det lär bli laddning mot spets och jag kan inte tänka mig att de släpper till någon frivilligt. Det kan bli en fräck spik på den här! Troligt ändå att jag dubblar med favoriten Disco Volante som borde ha rätt hyggliga möjligheter att runda fram och reglera det här motståndet från dödens.
Baron Gift tror jag inget på, det är dåligt spår och inget viktigt lopp den här gången. Därmed lär de varken vässa hästen eller köra speciellt offensivt. Hästen är loket som drar det där stallet och då är det otroligt viktigt att de väljer sina strider med den så den håller i längden. Så det troliga är väl att han spurtar in till en 3-4 placering med bra fart över mål. Ganska liten chans att det löser sig såpass att han hinner hela vägen fram.
Normalt sett kan man gå ganska mycket på kusk i ungdomsloppen, men här är det relativt jämnt ändå trots att de stängt vid 24 års ålder för kuskarna. Riktigt bra startfält på kusksidan! Svårbedömt på rak arm, jag måste studera mer här. Men att det är hög skrällrisk här är jag iallafall säker på!
Favoriten Accolade sticker ut med tanke på kusk/tränare/häst, men han öppnar ju som en traktor och hoppade enda gången han tidigare gått med innerspår bakom bilen. Riskerar att bli enormt övervärderad.
Indy D. trodde jag mycket lite på senast när han stod som klar favorit från bricka 7 på V86. Han fick det lite kört i halsen, men var ändå mycket bättre än jag trodde och nu från spår 4 borde det vara hygglig chans till vinst. Men jag gillar både tränarna och kuskarna på Father Of Sun och Staro Mojito som står bra till för en fin resa i främre träffen. Stark trio!
Troliga knappa favoriten Bottnas Fantom är ingen snabbstartare och jag tror inte det blir någon klassklättrare heller direkt som han sett ut. Iallafall lite för trög av sig än så länge för att bli någon segerstaplare. Nej den står jag nog över, Nurmos hästar som kollektiv blir grovt överstreckade på V75 och det här ser jag som ett typexempel på detta!
Här kommer en jag troligtvis spikar! Surfnturf hör hemma i en klass som är ett par snäpp över denna och vinner det här bara han inte trasslar ihop benen (brukar vara travsäker) eller blir påkörd! Spår 3 och Ohlsson är bra förutsättningar.
Bossy Alley gillar jag och den kom tillbaka på ett bra sätt senast som tvåa. Hade den suttit på spår 1 eller kanske 6 så hade jag nog trott en del på den, men 7 är lite sämre och Ville är inte min favoritkusk på V75 direkt. Står nog över.
Svårrankat i sista, och kollektivet har hittat rätt kvintett här tycker jag. Bo C. vann ju lite överraskande senast när han var uppanmäld och mötte miljonhästar. Men form slår ju klass och det här loppet är nog värre än vad det var trots att propositionen stänger vid 900k.
Någon av de här fem streckade vill man ju gärna ta ställning emot och steka, det känns ju tattigt att gå på samma lås som halva kollektivet. Det kan bli att just Bo C. får stå utanför, jag har plockat bort honom som betrodd många gånger tidigare med bra resultat. Han har riktigt dålig ROI i de lite tuffare loppen.