Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-13, 17:15   #394
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1402
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Milsson Visa inlägg
Varför är det så? Vad är mekaniken? Får man betalt för sina andelsspel som man kan använda till att spela med?

Det enda jag kan känna är att man inte vågar gå mot strömmen när man vill att folk skall köpa andelar så man spikar fav och garderar sto/lärling typ.

Det känns långsökt att ens orka sabotera för att få en högre utdelning själv.
Mekaniken är att den som köper en ombudsandel ( ej att förväxla med en riktig tillsammans-andel ) betalar ett extra påslag utöver kostnaden för systemet.

Detta kan vara från 2% och upp till 10%. Allra vanligast är 10%.

10% är som att ge bort ett garderingsstreck i ett djupt garderat lopp och istället ge de pengarna till ett ombud, som i sin tur ger delar av avgiften till sina spelläggare.

Att man sprider sina andelar och t o m lämnar in en sista helt egen lapp som inte är 100% identisk med andelsspelen är ingen superkatastrof tycker jag så länge ett väldigt kritiskt villkor är uppfyllt.

Den som är spelläggare i ett andelsspel ska enligt mig köpa en inte försumbar del av systemet. Först då blir det hederligt.

ATG meddelar att följande kommer att ske inom en inte alltför avlägsen framtid:

"Planen är att dra isär de privata Tillsammanslagen och Butiksandelarna, både vad gäller benämning, funktionalitet och försäljningskanal."