Citat:
Ursprungligen postat av Bluesmith66
Skulle inte vara ett dugg förvånad om de dömde mer efter prestationen än huruvida det var galopp strax innan mållinjen eller ej, typ "vore grymt att diska efter den prestationen när det var så nära att han klarade det".
Orytmiskt och dåligt trav minst 30 meter innan mållinjen och i mitt tycke, på de dåliga och felvinklade filmsnuttar vi fick se, så var det galopp innan mållinjen. Hade själv med Randemar på mitt system så för den delen kvittar det för mig.
Men usla vinklar, både på filmsekvenser och målfoton som visas för allmänheten. Ibland kan man ju se framben som tycks vara 3-4 meter långa på målfoton.
Och varför ska det vara en samlingsbild av tusentals foton, som Skoglund i studion påstod igår, det räcker väl med exakt den bilden/filmrutan där den första kroppsdelen på första häst över linjen är över linjen, eller ??
Varför photoshopa ihop ett kollage av tusentals bilder..nån kunnig kanske kan informera en i målfoto-teknik-sammanhang ignorant som mig ?!
|
Om det bara var för att kora segraren skulle det gå lika bra med ett fotografi taget på mållinjen exakt då segrarens nos når mållinjen.
Men en målfilmsbild används till mycket mer än så. T ex behöver man kunna avgöra vem som är 2-3-4-5-6 och t o m 7a i mål. Och då krävs en teknik som visar tiden när något passerar målkamerans vertikala smala spalt som är placerad på mållinjen och är i linje med målstolparna som finns på vardera sidan av banan.
T ex händer det ju att en eller flera av de första hästarna diskas för annat än målgalopp. Då krävs ett system som visar vid vilken tidpunkt som respektive hästnos når mållinjen. Ett foto när den första hästen når mål duger inte. På ett sådant har ju inte bakomvarande hästar nått fram till mållinjen ännu.
Det är lite synd faktiskt. Men ibland finns tidsangivelser med i överkant på en målfilmsbild. När dessa finns med är det lättare att fatta vad bilden är för något och vad man kan läsa ut från den.
De tusentals bilder som det talas om är vertikala smala bilder tagna en efter en. På det sättet visar film-bilden ett förlopp och inte ett ögonblick som ett fotografi.
Och därför går det inte att läsa av gångart från en målfilmsbild. Det enda den går att använda den till är att avgöra ordningsföljden genom att läsa av tiden när varje nos når mållinjen.