Attraversiamo har aldrig i sitt liv tagit spetsen av egen kraft och kommer ut här efter över ett halvår och står i 70% från innerspår. Aldrig i livet att jag lutar mig mot den. Att det är årsdebut behöver inte vara ett minus i sig om hästen är nog bra tränad. Det stora minuset är att kusken sällan kör järnet för vinst. Och när han med säkerhet blir över från start behöver han agera för att vinna. Att Melander har 3 hästar med är ytterligare minus. Och Redéns stallform skojar man inte bort, det har jag lärt mig den hårda vägen. Maxus visade vid vinsten att det finns en del kunnande.
Den andra jag ser som överstreckad i loppet är Evens, tror inte blixten (Dunder) slår ner två gånger. Fick det kört i halsen senast och för många bra emot nu. Hoppar nog över båda dessa och streckar 2-6 här.
Lite kuriosastatistik förresten angående det där med megafavvar. Alla 5 som varit så stora favoriter på V75 i år har torskat. I lördags kom den sjätte (Ulvsåsen) och vann. Litet urval, ja. Men 70%-are har sällan den chans de är spelade till. Tittar vi på ett ordentligt urval över några år så vinner de kanske runt 50% av loppen.
Intressant statistik som Jensa publicerade nu förresten. Inte för att man trodde på skräll i loppet, men stärkande att se att statistiken håller med.
" Vårbjörken (V75-7) har funnits på kupongen sju gånger tidigare, vinnarna har då rankats 1, 1, 1, 2, 2, 3, 3."