Jag har just klockat den snabbaste tid (med marginal) någonsin som jag själv tagit tid på. Och jag brukar klocka säkert ett 20-tal hästar varje dag. Min tidigare bästa notering har varit på äldre topphästar över kort distans som gjort svepningar i 3-400 meter i hiskelig fart. Men det här var något annat...
En fyraåring som är ute över medeldistans och varvet öppnas på 10,7. Låt vara att han sitter en bra bit ner i fältet och har inte sprungit lika snabbt första varvet. När luckan kommer 500 kvar så gör han den värsta kurvan som kanske existerat i ett travlopp. Amerindienne blir bakrädd och galopper när gocciadoro kommer så snabbt bakifrån. Ruddisha börja vingla och vet inte var han ska ta vägen. Gul kusk slutar driva 200 kvar för han vet att han slagit alla, och vinner avstannandes på 10,9 full väg.
Klockningen då, hur snabbt gick det? Att mäta korta streckor är svårt och blir inte alltid 100% exakt. Jag känner mig hyfsat säker på att det går under 1.00 i 200m med ytterligare lite snabbare sista 100. Förmodligen neråt 0,55 i kurvan (klockat olika streckor kanske 20ggr). Och denna ska bergh kunna ta emot med sin vikens high yield? Tror han att Zaire wise as är sämre i år som femåring? Lycka till säger jag bara...
Edit: Efter lite beräkningar har jag kommit fram till att han med stor säkerhet sprang 0,58,1 i 200m mellan 500 kvar och 300 kvar. Bra kurvteknik på den kusen