Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost
Jag gillar ju på något sätt taktiken "släpper du inte till mig nu så kommer ingen av oss i mål". För då är det ju lika mycket upp till ledaren faktiskt. Man kan inte bara kritisera en i dessa situationer då de bägge ser till att skapa scenariot.
Jag minns ju när jag spelade mycket Risk (brädspelet) förr i tiden. Var någon på väg att attackera mig så sa jag... "bara så du vet kommer jag köra full attack mot dig överallt så länge jag finns kvar på planen". Sen kom attacken likväl och efter min attack därefter så åkte hela jävla spelplanen med alla pjäser i golvet för att någon flippade och tyckte att så spelar man inte
Det är ju taktik - om än inte den snyggaste så likväl en taktik 
|
Jo, visst är det fränt att se ibland. Som när Ludde svarade Gocciadoro i treåringseliten förra året exempelvis. Då hade dock båda rejäla hästar att köra med och det fanns fog för det. Men man ska ju tänka på att det är djur som tävlar och då känns det inget bra när någon sätter egot framför hästar som kanske inte är lika tåliga som de ovan.
Men jag gillar också offensiva kuskar när de kör just offensivt och inte osportsligt. Vi kan ta ”Iprenmannen” bakom General du Pommeau som ett exempel. Han satte upp ett tufft tempo utvändigt Victory Tilly i ett av de mest minnesvärda Elitloppen. Offensivt och full tävling med bra häst, men sportsligt.
Likadant kan ju sägas om Kolgjini bakom Raja Mirchi, när han inte ville ge Sebastian K. en lugn stund. Han vann inte heller, men han satt bakom en häst som tålde tuffa upplägg och körde tufft men rättvist.
Sådana duster är härliga att se och uppskattas! Jag tror att de flesta vill se att det tävlas ordentligt, men det ska ske på goda grunder.