Visa ett inlägg
Gammal 2020-05-24, 12:41   #278
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 124

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Den som läst Sören Nordins Bok noterar snabbt att en NORMAL tävlingshäst kan gå i BOTTEN högst 15 gånger i sitt travliv, Sedan finns det ju undantag
förstås. Men med detta i åtanke förstår man att kloka kuskar/tränare ger sina hästar att normalt lopp, dvs körning för 4-500 och sedan lugnt fram till upploppet och har en speed kvar OM DET SKULLE BEHÖVAS för framskjuten placering, Många sharpsare tänker inte på detta utan man tror att det är som att köra en formulaett bil. Det verkar så av inläggen att döma

Berth Johansson, som var en framstående tränare och kusk, hade en filosofi
som gjorde att hans hästar höll länge och tyckte det var roligt att springa och tävla. Han sa att en häst underutveckling ska ha FULL FART NÄR MÅLLINJEN PASSERAS Det mår hästen bäst av.

En annan travtränare (inga namn) ansåg att det var fel att piska hästen på upploppet. Då har man tränat upp den fel. Piskan är bara till att korrigera
löpningen. En häst som får pisk varje gång vet att när upploppet nalkas så gör det ont. Det är en poäng i detta resonemang som är värt att notera.

AMEN /SO
Så plockar vi fram den lite mer kritiska delen av hjärnan och tittar på följande...

Varför skulle det Sören Nordin skrivit för 254 år sen stämma i dag? Stämde det ens på den tiden? Det är väl hans subjektiva uppfattning.

Skulle sådant här gälla människor också? Varför kan människan ta ut sig max gång på gång medan en häst bara klarar det 15 gånger under 13 års tävlande?

I min värld låter det osannolikt. Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om han menade max 15 gånger på raken, sen är hästen slut för alltid typ. Det tror jag också skulle knäcka de flesta. Men max 15 gånger under sitt travliv tror jag inte alls på.

Allt utvecklas och läser du gamla böcker så trodde nog ingen att vi skulle hoppa 2.45 i höjdhopp, springa 100 meter på 9.58 eller att vi skulle kunna flyga (men då får du leta i bokarkivet långt ner).

Jag ifrågasätter allt - även det som i dag nästan är bevisat. För vi vet att forskning och allt ändrar sig. Ett tag var folk övertygade om en platt jord - och vissa är det tydligen än i dag. Nej, det händer saker på den här planeten och jag tror det är viktigt att förstå det.

Sen kan jag ju så klart ha fel men jag tycker man måste ifrågasätta mycket mer än bara ta för givet något som skrevs för en herrans massa år sen!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat