Visa ett inlägg
Gammal 2020-05-24, 13:49   #279
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1397
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Så plockar vi fram den lite mer kritiska delen av hjärnan och tittar på följande...

Varför skulle det Sören Nordin skrivit för 254 år sen stämma i dag? Stämde det ens på den tiden? Det är väl hans subjektiva uppfattning.

Skulle sådant här gälla människor också? Varför kan människan ta ut sig max gång på gång medan en häst bara klarar det 15 gånger under 13 års tävlande?

I min värld låter det osannolikt. Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om han menade max 15 gånger på raken, sen är hästen slut för alltid typ. Det tror jag också skulle knäcka de flesta. Men max 15 gånger under sitt travliv tror jag inte alls på.

Allt utvecklas och läser du gamla böcker så trodde nog ingen att vi skulle hoppa 2.45 i höjdhopp, springa 100 meter på 9.58 eller att vi skulle kunna flyga (men då får du leta i bokarkivet långt ner).

Jag ifrågasätter allt - även det som i dag nästan är bevisat. För vi vet att forskning och allt ändrar sig. Ett tag var folk övertygade om en platt jord - och vissa är det tydligen än i dag. Nej, det händer saker på den här planeten och jag tror det är viktigt att förstå det.

Sen kan jag ju så klart ha fel men jag tycker man måste ifrågasätta mycket mer än bara ta för givet något som skrevs för en herrans massa år sen!

Angående människor och att ta ut sig max vill jag minnas att ungefär samma sak sagts om 100m-löpare i eliten. De har bara ett visst antal ( 10-tal ) lopp under 10s i sig. Till slut kommer skadorna ikapp.

Angående SNs och andra historiska föregångsmäns tankars validitet 2020 håller jag med dig. Det är rätt mycket som helt enkelt inte gäller längre.