Visa ett inlägg
Gammal 2020-05-24, 23:23   #52
Kgrh

Kgrhs avatar

Reg.datum: maj 2020
Sharp$: 366
Standard

Skulle jag tvingas välja en vinnare efter denna lottning hade jag valt Elian Web, men då jag under Coronamånadernas paus i fotboll och annan sport fått mitt travintresse återuppväckt efter cirka 15 års frånvaro har jag dålig koll på en sådan som Propulsion.

Det lär ju laddas rejält i försöket från sådana som Billie de Montfort (för övrigt lite sjukt att hon ännu en gång får ett så pass bra spår), Tae Kwon Deo och Racing Mange, men har svårt att se hur de ska kunna sno spets från Elian Web. Den förstnämnda lär vara nöjd med att kunna backa in i vinnarhålet, medan Racing Mange nog får betraktas som lite bortlottad och lär få gå i dödens här? Elian Web lär vara bra nog för att sedan hålla till vinst i försöket.

Löpningsförloppet i första försöket är lite lurigare att förutse, tycker jag. Känslan är att de tre huvudsakliga spetskandidaterna (Chief Orlando, Disco Volante och Missle Hill) kanske inte har lika stora chanser att hålla hela vägen in i mål. Om Earl Simon är lika bra som i Caen och om Vivid Wise As hittar ut är nog någon av dessa nummer ett i det försöket och kanske också favorit i finalen.

De kuskar som har de mest avgörande insatserna framför sig är nog Björn Goop och Örjan Kihlström. För Goop gäller det helt enkelt att hitta ut från sitt innerspår. För Kihlström så är det frågan hur han ska hantera sitt usla läge och balansera kraftinsatsen i försök mot möjlighet att få komma ned på spår 1-5 i finalen (märk väl återigen att min koll på Propulsion är begränsad).

För övrigt har jag lite svårt att förstå hur Makethemark kunde få en rosa biljett framför Heart of Glass. Fattar att man i uttagningen inte bara kan gå på placeringar i stora lopp, men att vinna Copenhagen Cup från dödens på det som kallats världens bästa häst borde vara svårt att bortse från. Däremot tycker jag att det var helt rätt att ge Billie de Montfort en biljett då det är en häst som har en stor realistisk chans på åtminstone topp 3 i en final.

Läser att några tycker att detta är ett kvalitetsmässigt svagt elitlopp. Det är möjligt, men tusan vad spännande det är! Har aldrig under mina travaktiva år varit med om ett elitlopp med ett antal realistiska segerkandidater i närheten av detta. För åtminstone 13 av 16 hästar går det att se en rimlig väg till slutseger!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat