Ämne: Domartabbar
Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-30, 23:35   #8
Fulsprit
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag är inte säker på man dömer för den första situationen faktiskt. Det är inte helt fritt när ekipaget verkligen går ut i andra spår heller.

Böterna är för trängning. Inte för att den andra hästen har blivit störd. Domarna anser förmodligen att det inte var helt fritt....och att diskade hästen vann fördel eftersom den förmodligen inte hade vunnit om de väntat lite till.

Ska man låta bli att döma för att den andra hästen är så stabil att den inte reagerar över en "nära miss"? Jag tycker inte det.

Diskningen är stenhård men det beror mer på att reglerna är luddiga än domartabbe. Om jag fick bestämma skulle regeln ändras så att det alltid blir diskning om någon inte väntar på sin riktiga lucka. Efter några veckor med hårda diskningar skulle alla lära sig att vänta på sin lucka.

Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!

Senast redigerad av Fulsprit den 2020-06-30 klockan 23:44.
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat