Ämne: Domartabbar
Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-01, 00:25   #13
Strappa71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...
Du verkar vara väldigt säker på att det är den första utvinglingen som han döms för. Det är inte jag. Om det första läget hade varit problemet och det andra läget hade varit okej så hade borde de inte ha diskat eftersom ( precis som du påpekar ) den hade hunnit fram hur lätt som helst. Om det däremot är det andra läget de bedömer så är det inte alls klart att den hade hunnit fram om den väntat lite till.

Om man kör med väldigt små marginaler går det att ta en plats som inte är ens egen ( trängas ) utan att hästen vars tåspetsar har rätt till spåret nödvändigtvist reagerar. Det ska vara fritt. Här bedömer domarna att det inte är tillräckligt fritt.

Jag skulle vilja att reglerna säger att det alltid blir diskning om det inte är helt fritt. Då skulle det bara vara en sak att bedöma och det skulle förmodligen bli enklare att få mer likartade bedömningar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat