Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
rotagg: man måste vara ganska rapp i huvudräkningen för att inte råka hamna snett när man spelar "båda sidor" på betfair va? Sitter du med någon programvara för det där eller drar du det på uppstuds/med miniräknare? Lägger du båda spelen på en gång eller lägger du ett spel du tror det finns värde i och spelar emot med garantiåterkastning när och om det dyker upp ett bud som "matchar"?
|
Jag är vass i huvudräkning så behöver inga program. Går långsammare med miniräknare.

Det är lite olika hur jag gör. Ibland är jag oddssättare på båda sidor (med stor spread) men det är oftast när jag är bra påläst och har en egen uppskattad vinstprocent på alla hästar (som jag också litar fullt ut på). En av mina bästa speldagar var montédagen på bergsåker då jag erbjöd odds på alla hästar redan dagen innan (går ej längre att göra så på betfair på svenskt trav). Tror jag var 1400 plus innan första loppet hade körts och hade varit ännu mer om jag inte haft en exponeringsgräns på 7000.
Men oftast så letar jag över/underodds på enskilda hästar och väntar på att oddset ska vända, vilket ofta är korrekt, kanske 7-8 gånger av 10. Ibland är det oerhört självklart, som Hobby de liton som atg-studion snackade väldigt mycket om och stod i 6 ggr på atg, då är mer än dubbla oddset ett självklart spel oavsett vad man tror om hästens vinstchans. Spelar man då t.ex. 2000 till säg 13 gånger, så har man 24000 i förväntat vinst, att sedan boka 3000 till 8 gånger så är man 1000 i vinst på alla hästar och 3000 på Hobby.
Skillnaden är dock sällan så stor som 5 gånger, utom på högoddsare men det är svårare att svälja större summor till högre odds. Så brukar hålla mig till hästar upp till 10 gånger... Dock finns ju risken att oddset inte vänder och att ingen vill spela/boka ens häst överhuvudtaget. Då får man försöka göra det bästa för att komma ut så billigt som möjligt. Ett tips kan vara att titta på omsättningen i loppet och hur mycket som spelats på hästen hittills. Är dessa summor låga så kanske man ska hålla sig borta även om man tycker att man hittat ett överodds...