Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-10, 11:09   #8
Bluesmith66

Reg.datum: apr 2015
Sharp$: 1014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Kan du inte lösa det med hjälp av utgångar? I alla fall i HTP kan man göra flera olika utgångar och sedan välja om några eller alla utgångar behöver sitta. Extremt flexibelt när man förstår hur man skall göra.
Tack för svar och info !
Har inte kikat tillräckligt på HPT för att kunna svara på det, men enkelt förklarat så är det ju funktionen "Eller" som jag eftersöker samt möjligheten att använda "Eller" flera gånger.
I t.ex Joker kan man göra det en gång under fliken ABCD, men det är inte tillräckligt för det jag vill testa.

Ex:
Låt säga att jag vill "para ihop" loppen två och två, t.ex Lopp 1 och Lopp 2, Lopp 3 och Lopp 4, Lopp 5 och Lopp 6 samt att jag använder mig av de två mest spelade(jag kallar dem förstarankade och andrarankade) hästarna enligt V86% i varje lopp för det första gruppvillkoret.

För Lopp 1 och Lopp 2 kallar jag hästarna "A" för förstarankade och "B" för andrarankade och jag vill att en A och en B ska vinna.
På samma sätt för Lopp 3 och Lopp 4 men de kallas "C" och "D", samt för Lopp 5 och Lopp 6 där de kallas "E" och "F".

Mitt villkor/krav i exemplet är t.ex att exakt en förstarankad och en andrarankad ska vinna i någon av de ihop-parade "Lopp-konstellationerna".
De sex kombinationerna i första gruppvillkoret blir alltså:
Lopp 1&2: A+B Eller B+A
Eller
Lopp 3&4: C+D Eller D+C
Eller
Lopp 5&6: E+F Eller F+E

Därefter vill jag göra ett nytt gruppvillkor med samma "Lopp-konstellationer" men med andra villkor/krav, t.ex en förstarankad mot x antal skrällar i vart och ett av loppen.
För enkelhetens skull kan vi säga att skrällarna är hästarna i intervallet 6-10 enligt V86%, dvs 5 hästar, och att vi kallar dem X i alla sex loppen.
Låt säga att jag sätter samma villkor för den här gruppen, dvs exakt en förstarankad och en skräll vinner i någon av "Lopp-konstellationerna" enligt följande sex kombinationer:

Lopp 1&2: A+X Eller X+A
Eller
Lopp 3&4: C+X Eller X+C
Eller
Lopp 5&6: E+X Eller X+E

Nu har jag två olika gruppvillkor där exakt ett villkor/krav inom varje gruppvillkor måste infalla för att få alla rätt(om allt i övrigt är rätt inom ramen och eventuella övriga villkor vill säga).
Sen kan man såklart lägga till ytterligare gruppvillkor, enstaka villkor såsom U-hästar, kuskar, poäng, utdelning, eller vad man nu vill, samt ändra antalet hästar i respektive grupp efter tycke och smak.

Vet inte om jag försöker uppfinna hjulet på nytt med detta tänk, eller om det är helt förkastligt, men skulle gärna vilja testa det på V86 i alla fall.
Jag hoppas att mitt försök till förklaring till vad jag är ute efter är förståeligt.

Edit: Förtydligade lite mer genom att sätta in "Eller" så det är lättare att förstå att det totalt sett bara är ett av de sex villkoren/kraven inom samma Gruppvillkor som får/måste vara rätt.
Dessutom ska det såklart vara ett "Och" emellan de bägge Gruppvillkoren eftersom det måste vara ett rätt inom vart och ett av dem.

Senast redigerad av Bluesmith66 den 2020-08-10 klockan 14:03.
Bluesmith66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat