Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-04, 17:46   #1
Kgrh
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Diskussion om olika spelformer


Snubblade över den här gamla artikeln (https://www.trottosport.se/2016/09/2...msgenomgangen/) och tänker att jämförelse mellan spelformer är ett intressant diskussionsämne. Öppnar därför en tråd för ändamålet. Hur ser folk på ATG:s olika spelformer? Vilka är bra och vilka är dåliga?

Min egen erfarenhet är begränsad, men jag gillar V5. Man vet där att alla rätt ger 65% återbetalning och inga pengar kommer att hamna i nästa veckas jackpot. Fem lopp gör dessutom att spelet är utslagsgivande nog för att vara intressant. Nackdelen med spelformen är ju dock just att det aldrig blir jackpot, vilket i sig gör att det potentiella spelvärdet får svårt att konkurrera med de mest jackpottunga omgångarna på andra spelformer.

Vinnarspel hos Svenska Spel och Betfair är också intressant, med samma spelavdrag som hos ATG men utan hasard i form av snabba oddssvängningar innan spelstopp. Dessutom riskerar man inte bli limiterad som hos andra bookmakers.

Top-7 är i princip ren hasard, med för många av varandra beroende parametrar att ta hänsyn till i en enskild omgång. Dock verkar potterna ibland bli enorma på spelformen, men man behöver nog en mycket stor kassa för att dra nytta av det.

Dagens Dubbel tycker jag verkar vara en intressant spelform då jag tror att många lämnar in ogenomtänkta "torskspel" när det skitit sig på streckspelet. TV-experternas spelval får också stort genomslag och det bör löna sig att gå emot detta.

På samma sätt tror jag att helgernas sena V65 och V3-omgångarna i slutet av dagarna kan vara fördelaktiga för den som sätter sig in i dem. En fördel med V65 är att det krävs mer för jackpot, men det blir också färre omgångar med rejält spelvärde och en förväntad återbetalning över 65 procent. Det luriga med den här typen av "provinstrav" är att det är svårare (eller omöjligt?) att få tag på kuskintervjuer och liknande, vilket gör att en del väldigt initierade spelare har stor fördel gentemot en själv.

Challenge har nyligen höjt återbetalningen till 75 procent och det känns som att spelformen med 1X2 gör att det finns stort spelvärde i många av kombinationerna.

Diskussionen om jackpots och propositionerna inom V86 och även V75 verkar vara i full gång och alla uteblivna utdelningar på senare tid devalverar särskilt den senare spelformen, tycker jag. Däremot gör det ju också det något lättare att välja vilka omgångar man ska välja att spela i.

Senast redigerad av Kgrh den 2020-09-04 klockan 17:47.
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat