Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Jag har full koll på vad en vanlig familjeförsörjare ungefär har råd att lägga i genomsnitt på spel om inte personen i fråga väljer bort andra fritidsintressen. Och det är inte i närheten av knappa 900 kr för en tiondel av ett V75-system.
Jag vet inte om du vet....men finns andra levnads-konstellationer än "familj".
En summa som kan te sig som absurt hög för en familjeförsörjare kan t o m vara i underkant för en ensamstående person med ett hyggligt välbetalt arbete.
Om man tar mig själv som exempel är min "standard-insats" på V75 ca 400-500 kr om det inte är Jackpott ( utslaget på 4 olika andelsspel ). Är det Jackpot spelar jag ungefär det dubbla. Och 2-3 ggr per år satsar jag 3500-5000 kr. ( När det är multi-jackpott ).
För en familjeförsörjare med barn i den ålder där de kostar som mest är det helt orimliga summor.
Men jag har en okej lön och relativt låg levnadsomkostnad per månad och inget ansvar för andra personer än mig själv och det jag spelar för på V75 är absolut inte lejonparten av min fritids- och nöjesbudget.
Livet är olika.
Jag håller med dig på att det absolut inte är insatser för någon standard-Svensson-spelare. Men det är inte heller vare sig så ovanligt eller extremt som du verkar tro.
|
Finns ju en parameter till förutom pengar när det gäller travspelandet och det är tiden.
För familjeförsörjaren med fru och småbarn kan nog både pengar och tid i många fall vara ett problem.
För den som är arbetslös eller pensionär är det i de flesta fall pengar som är problemet. Tid finns i massor oftast.
För den som jobbar heltid och har en bra inkomst är det tiden som oftast inte räcker till. Det är ju mer eller mindre som att slänga pengarna i sjön att lira på trav utan att läsa på ordentligt.
Atg erbjuder ju idag spel från morgon till kväll 7 dagar i veckan i princip. Förmiddagstrav i Australien, lunchtrav, eftermiddagsgalopp från sydafrika, huvudbana på kvällen med saxbana från Sverige eller Norge . Att hinna läsa på allt detta klarar inte ens den som är vaken 24 timmar om dygnet och ägnar all sin vakna tid till trav. Ser att det finns personer här som dagligen säljer andelsspel till i stort sett allt. Denna/dessa personer måste ha flera som hjälper till med systemen gissar jag för annars blir det ju rena nummerspelen och det går ju aldrig i längden att plussa på med höga spelavdrag och många motspelare som är pålästa.
För den som jobbar heltid räcker knappast ens tiden till för att läsa på en bana per dag ordentligt. Då kan det ju vara kanon att köpa in sig på andelsspel om man vill lägga sig på soffan på kvällen och kolla trav men inte haft tiden att själv läsa på. Pengar är ju oftast inte huvudproblemet.
Sen finns det ju inga magiska genvägar till att bli en vinnare. Krävs både skicklighet och tur för det, men att spela på trav utan kunskap och tid samt pengar går inte. Man bör nog välja speldagar efter den tid man har för att läsa på och titta och spelinsatser efter de pengar man har över och råd att förlora. Bättre att avstå egna spel annars.