Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-14, 18:52   #11
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1402
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MultiSharp Visa inlägg
Att ATG borde införa ett positioneringssystem är ett av många förbättringsförslag jag skickat till dem under årens lopp. I samband med det tipsade jag dem om att det redan fanns ett färdigutvecklat system som vissa amerikanska banor använde, vilket de borde kunna köpa in relativ billigt. De bestämde sig dock för att utveckla ett eget system till en kostnad i 100-miljoners klassen. Som jag förstått det har ATG även försökt sälja in systemet till utländska banor utan framgång.

Det klart enklaste och billigaste alternativet hade varit att använda ett system baserat på GPS, men tyvärr har GPS för långsam uppdateringsfrekvens för att fungera i praktiken i dessa sammanhang.
Stämmer bra med uppdateringsfrekvensen. Det nuvarande uppdateras 100 ggr/s.

Jag tror inte att det var ATG som utvecklade det nuvarande systemet. Snarare att Kanal75 gav i uppdrag till TV4s norska tv-grafik-bolag att köra det som ett pilotprojekt.

Att det gick som det gick visar hur snett det är när sportens mediabolag är på tok för insyltat i ett förutbestämt TV-bolag.

Som projekt är det numera "parkerat". När det blir dags för pos-system 2.0 kommer det att inhandlas ett färdigutvecklat system.