Visa ett inlägg
Gammal 2021-01-05, 07:50   #16
shasha

Reg.datum: feb 2014
Sharp$: 2500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Problemet, i det hela, är väl att Shasha närmar sig hästarna från en emotionell horisont, och vi andra från en spelhorisont.

Vi vill inte hästarna nåt ont. Men i lingot kring spel så dyker uttryck som "lus" "skräp" o.s.v. upp. Det är inte ett omdöme om hästens person. Utan hur den presterar i lopp. Vi gillar hästarna, men vi sätter de också i sitt sammanhang i lopp.
Förstår hur du menar lenninen och i juridisk mening är djur bara saker.

Men vi ser gång på gång i vinnarcirklarna att för kretsen kring hästarna, är dessa inte bara saker, spelobjekt, utan deras kollegor och kompisar.

Här inne på Sharps har vi både spelare och hästägare. Och det är vi tacksamma för, eftersom de ger oss information om deras hästars form och sånt som hjälper oss att bedöma hästarnas chanser. Jag tycker inte de här behöver läsa hr annat än om spelare bedömer hästen som A - C/D i loppet.

Jag har spelat i många år, förlorar jämnt, ännu har jag inte haft stolpe in mer än 3 gånger där jag bara vunnit 25.000.

Men det har aldrig hänt att jag kallar en häst, tränare eller kusk elaka saker.

Om det går fel så beror det på MIG, att JAG brister i analytisk förmåga, att JAG behöver bli bättre.

Varje misslyckande ser jag således som en möjlighet att bli bättre. Går det inte som jag tänkt mig slänger jag inte ur mig glåpord framför dator (bortsett mot mig själv då, det händer ganska så ofta, det är ju JAG som analyserar och har tänkt fel-oftast gör jag samma misstag flera gånger) utan frågar mig: vad var det jag missade? På det sättet har jag lärt mig massor och utvecklas från att ha sett ett hästlopp som kaos till att kunna få någorlunda grepp om den och dessutom inte så sällan hitta skrällarna.

Efter de omgångarna jag spelat i, går jag igenom hur jag tänkte, hur loppet gick och försöker täppa till mina kunskapsluckor till nästa gång.

Oftast ser jag inte loppet när de sker, för efter att ha läst hur det kan låta från visa spelare medans loppen går, är jag rädd att bli som dessa, och börja bli vansinnig på kusken eller hästen.
Det händer att folk bli vansinniga på en kusk där hästen enligt min bedömning var 6-8:a i loppet och jag förstår inte ens varför de blir så arga.

Om jag blev likadan, skulle jag sluta utvecklas för då skulle jag lägga mitt misslyckande utanför mig. I stället ser jag alla "konstigheter" som sker i lopp, dvs, när det inte gick som jag tänkt mig, som en del av det jag borde ha haft med i analysen för att kunna hitta vinnaren och vinna pengar.

Jag har alltså inte förståelse för det känslomässiga från spelarkåret mot hästarna och kuskarna, där man kläcker ur sig både det ena och det andra när det inte går som man tänkt sig. Uppenbarligen har man haft fel i sin analys.... det är dessutom levande djur vi analyserar, saker kan hända med dem. Varför jag numera försöker undvika spikar så långt det går.

Mitt tips är: i stället för att reagera känslomässig när det inte går som man tänkt sig som spelare, och agera utåt, varför inte vända det inåt och fråga sig: "var tänkte jag fel?" och skriva upp det.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+25)
shasha är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat