Citat:
Ursprungligen postat av shasha
Förstår hur du menar lenninen och i juridisk mening är djur bara saker.
Men vi ser gång på gång i vinnarcirklarna att för kretsen kring hästarna, är dessa inte bara saker, spelobjekt, utan deras kollegor och kompisar.
Här inne på Sharps har vi både spelare och hästägare. Och det är vi tacksamma för, eftersom de ger oss information om deras hästars form och sånt som hjälper oss att bedöma hästarnas chanser. Jag tycker inte de här behöver läsa hr annat än om spelare bedömer hästen som A - C/D i loppet.
Jag har spelat i många år, förlorar jämnt, ännu har jag inte haft stolpe in mer än 3 gånger där jag bara vunnit 25.000.
Men det har aldrig hänt att jag kallar en häst, tränare eller kusk elaka saker.
Om det går fel så beror det på MIG, att JAG brister i analytisk förmåga, att JAG behöver bli bättre.
Varje misslyckande ser jag således som en möjlighet att bli bättre. Går det inte som jag tänkt mig slänger jag inte ur mig glåpord framför dator (bortsett mot mig själv då, det händer ganska så ofta, det är ju JAG som analyserar och har tänkt fel-oftast gör jag samma misstag flera gånger) utan frågar mig: vad var det jag missade? På det sättet har jag lärt mig massor och utvecklas från att ha sett ett hästlopp som kaos till att kunna få någorlunda grepp om den och dessutom inte så sällan hitta skrällarna.
Efter de omgångarna jag spelat i, går jag igenom hur jag tänkte, hur loppet gick och försöker täppa till mina kunskapsluckor till nästa gång.
Oftast ser jag inte loppet när de sker, för efter att ha läst hur det kan låta från visa spelare medans loppen går, är jag rädd att bli som dessa, och börja bli vansinnig på kusken eller hästen.
Det händer att folk bli vansinniga på en kusk där hästen enligt min bedömning var 6-8:a i loppet och jag förstår inte ens varför de blir så arga.
Om jag blev likadan, skulle jag sluta utvecklas för då skulle jag lägga mitt misslyckande utanför mig. I stället ser jag alla "konstigheter" som sker i lopp, dvs, när det inte gick som jag tänkt mig, som en del av det jag borde ha haft med i analysen för att kunna hitta vinnaren och vinna pengar.
Jag har alltså inte förståelse för det känslomässiga från spelarkåret mot hästarna och kuskarna, där man kläcker ur sig både det ena och det andra när det inte går som man tänkt sig. Uppenbarligen har man haft fel i sin analys.... det är dessutom levande djur vi analyserar, saker kan hända med dem. Varför jag numera försöker undvika spikar så långt det går.
Mitt tips är: i stället för att reagera känslomässig när det inte går som man tänkt sig som spelare, och agera utåt, varför inte vända det inåt och fråga sig: "var tänkte jag fel?" och skriva upp det.
|
Om det inte går så bra för dig på spelet kanske du inte är rätt person att tipsa spelare? Om du inte vinner särskilt ofta och inte särskilt mycket när du väl vinner kanske din bedömning om att hästen var 6a-8e häst i loppet inte var särskilt bra? Kanske var det den oförskämde som hade rätt ändå?
Det går utmärkt att älska hästar eller t o m vara superskicklig aktiv men ändå vara relativt bedrövlig på att bedöma hästarnas vinstchanser i loppen.
Jag vet inte heller om du har missat det. Men inom totalisatorspel kan inte alla bli vinnare. Inte ens en särskilt stor del av de som spelar kan bli vinnare. Det behövs massor av spelare som förlorar.
Mitt råd till den som tar illa upp av att höra negativa omdömen om hästar
är att tänka på att den misslyckade spelare som avreagerar sig på ett sätt som du för tillfället inte tycker är passande förhoppningsvis kommer tillbaka och spelar igen ändå. Det sämsta som kan hända ( som t o m är värre än att den misslyckade spelaren vräker ur sig något den inte borde1 ) är att den slutar att spela helt. Det vinner varken ägarna eller de vinnande spelarna på.
För att förtydliga så menar jag inte att det är något eftersträvansvärt med nedsättande kommentarer. Men om det är det som vissa behöver för att avreagera sig och fortsätta att spela så är det ett mycket lågt pris att betala.
Tänk på att det är mycket större risk att spelarna tröttnar på spel på travsport än att ägarna tröttnar på att äga travhästar.