2021-01-10, 12:23
|
|
Reg.datum: jan 2021
Sharp$: 12
|
Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Att en kusk tar en trippel på V64, V75 eller V86 inträffar 5-10% av omgångarna (blev mycket mer ovanligt på V86 sedan Xpress infördes). Att ett startnummer förekommer mer än två gånger på V64/V75/V86 inträffar ungefär 3-5% av omgångarna.
Jag tycker att man som spelare bör kika lite på vad det är man reducerar bort innan man låter automatiska filterreduceringar härja fritt i ett system. Har man t.ex. spikat Örjan skall man kanske tillåta honom att vinna fler än två lopp. Har man spikat nummer 4, och kanske dessutom har 4 med i fem andra lopp bör man kanske också fråga sig om man inte kan tillåta startnummer 4 att vinna fler än två lopp.
Något jag själv har börjat titta mer på är "statistiska uppförsbackar" baserat på tidiga och statiska uppgifter om startfältet. Hästar med låg segerprocent, som inte vunnit på länge, som körs av kuskar med låg segerprocent, som startar från spår med låg segerprocent, som är unghäst och möter äldre, som är sto och möter hingstar/valacker och som har mycket färre startpoäng än det övriga fältet. Allt detta är faktorer som gör det mindre sannolikt att hästen kommer vinna på ett stort streckspel. Och att fler än två sådana vinner en omgång är mycket osannolikt om man satt upp kriterierna rätt.
Igår hade t.ex. alla vinnande hästar mer än 10 i segerprocent i livet, alla utom en (Max Bob) hade minst en seger de senaste fem starterna, inget sto besegrade hingstar och valacker, ingen fyraåring besegrade äldre hästar, endast en vinnande kusk hade lägre segerprocent än 10 förra året (Hans Crebas). Det var endast en häst som mäktade med att vinna från ett riktigt svårt spår (Daydream Rapida). Jag har ingen entydig statistik över det här ännu, men jag håller på att mäta för att se vad man kan göra för att reducera bättre.
|
Hur går mätningen ?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|
|
|