Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Den nöten är inte helt lätt att knäcka. De duktiga vinterguldhästarna är uppenbarligen för få och för ojämna eftersom det ofta blir ojämnt.
Jag skulle kunna tänka mig ett upplägg där man bara körde Guld varannan ordinarie V75a på vintrarna. De som är duktiga får helt enkelt möta varandra varannan vecka istället för turas om att möta vad som ofta i praktiken är en handfull utfyllnadshästar.
För mig personligen är varje minskning av antalet V75-omgångar på J + Hd = humörhöjare.
En klick av vinteromgångarna i Norrland skulle nog inte heller må dåligt av att växlas mot några sommaromgångar. Dvs som det var "förr". Då var det tävlingsuppehåll där det inte passar med vinterbana.
|
Förr var det ju guldläge för de nyblivna femåringarna och ston i högsta klassen att ta för sig lite innan de gick till avel. Numera kör man ju tuffa och långa säsonger för unghästarna så de kommer inte ut mot äldre i högsta klassen, och stona har sin sto-elit. En del franska äventyr lakar också ur.
Sedan är det tydligen inte så viktigt att starta på hemmaplan längre. Adrian har sex gulddivisionare på träningslistan, en startar. Jocke Lövgren har tre, men startar ingen. Far och son Untersteiner på grannbanan Halmstad har tillsammans nio gulddivisionare, ingen startar. Alla siktar på sommarens storlopp istället.