Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-06, 09:37   #25
SistaStallskriket

SistaStallskrikets avatar

Reg.datum: apr 2019
Sharp$: 5983
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Att hon skulle vara en liten överraskning som vinnare kan vi nog vara överens om. Men på vilket sätt menar du att hon ”verkligen sprang in i väggen” eller att det ”avslöjades alltför väl” att ”stridslusten har försvunnit”?

Jag ser en mätt spelad till över 30 ggr pengarna som hänger med invändigt i ett 12-tempo och gör sitt bästa. Jag ser ingen ”vägg” eller att hon underpresterade på något sätt. Och i andra starten blir hon påkörd. Hur menar du att de här prestationerna på nåt sätt skulle satt sig i hennes psyke?

Jag är genuint nyfiken, vill lära mig mer om hästars psyke och hur man kan se att de ”springer in i väggen”, efter en invändig, spårsnål, resa.
I första loppet i Frankrike tycker jag att i den monté-formen hästen var i här hemma så borde den inte ha vikit in årorna så tidigt som den gjorde. Jag kanske hade för höga förväntningar men jag tyckte att hästen gav upp lite väl tidigt.

I andra starten tyckte jag galoppen var omotiverad, lite som att ge upp.

Det är vad jag "såg" och kanske har jag fel? I och för sig fick Galactica stora pengar på sig som unghäst men den såg inte helt motiverad ut under några säsonger. Mätt liksom. Kan finnas andra förklaringar som skador, sjukdomar eller annat men jag tyckte mig se att hästen tappat lusten. Så började man starta i monté och då kom glädjen och formen tillbaka.

Det är såklart gissningar från min sida men jag tror att Frankrike-äventyret kommer att synas idag. Det talas om sista starten? Jag hoppas att en så fin häst får avsluta på topp men jag lägger inte en spänn på hästen mer än det streck Galactica får i min helgardering av första.
SistaStallskriket är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat