Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-02, 11:23   #1
travanalys
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 87
Standard

v64 Axevalla - dubbeljackpott


Jackpott ikväll efter att favoriterna radade upp sig igår. Gör ett försök till analys i avd 4, med risk för att bli hånad av någon b-tipsare om favoriten skulle vinna…

1 Bahia Blanca har mest varit ute i breddlopp och härjat de senaste åren, utan att riktigt räcka till, var ute med 2 och 3 senast men väldigt stort slagen av dessa. Enda segern på 74 starter kom 2017. Vinner inte.

2 Grace gamble noterade jag I senaste starten eftersom den gick bra från 3-utv på en dag där de allra flesta topplacerade hästarna gått på innerspår. T.ex. hade alla placerade hästar mellan 1-6 förutom Grace gamble gått på innerspår. Näst senast spurtade hon också vasst i skymundan och för tre starter sedan fick hon gå dubbla heat efter att loppet blivit avblåst på upploppet. Det är möjligt att genomkörarna hon fick då förde fram hästen då hon verkligen gått bättre efter det. Bara vunnit 1/37 men inte helt möjligt att andra vinsten kommer här.

3 Hot hot hot har nog rätt skaplig form för dagen och har spurtat fint varenda gång. Var inte så långt bakom Grace gamble på Åby men hade också fått gå på innerspår. Kommer kusken iväg ok kan det säkert räcka till en slant här också, men långsökt att räcka till seger.

4 Cayucos är jag inne på att han gynnas av att tävla utan brodd och kan vara hemskt bra ibland. På sina bra dagar matchar han bättre hästar än så här och räds inte tuffa upplägg. 15 december på axevalla, innan tiden för broddbanor så såg han ut att ha krossat ett mycket bättre gäng än detta från dödens, innan krafterna ebbade ut och Milord kom flygande längst ut i banan och vann på målfoto. Senast fick han femte invändigt men tappade nog 20-30 meter när hästen framför stannade. Sedan kom han tillbaka bra och formen är det nog inga större fel på även om han som sagt är ojämn. I ett garderingslopp (för mig iaf) kommer jag strecka.

5 Gateruds Kashmir kanske borde vara favorit i detta lopp med tanke på form och förutsättningar. Mycket startsnabb och om inte spår två ställer till det kan det kanske bli tidig ledning, en position hon vann ifrån i höstas trots 13-tid första varvet och före bland annat favoriten i detta lopp. Men hon är också mycket stark till slut så inte säkert att hon körs offensivt från början. Senast fick hon en tuff inledning första 500 innan hon kom ner på innerspår men i slutsvängen stannade hästen framför och hon tappade mängder på det. Visade iaf fortsatt form och i starten innan glänste hon verkligen på den knepiga banan på nyårsafton.

6 Sinister Face tog sin första seger på över två år senast och det var ett mycket fint intryck efter att ha tryckt sig till tät varvet kvar. Inte startat på 6 månader efter det, skor på och väldigt hårt inne i loppet. Får väl avvakta värmning men även om hästen när bra i grunden känns det tveksamt för mig. Överspelad på det tidiga liret…

7 Isn’t it ironic är en elvaårig valack som gör andra starten hos familjen Almsgård. Kusken ska köra sitt åttonde lopp i livet och har 7-nollor och ett fjärdepris hittills. Från spår fyra i volt blir det säkert ingen snabbstart och sistapengen vore nog en enorm framgång här.

8 Den lille Hercules T möter nog lite enklare än vad han har gjort på slutet och har hållit farten godkänt från rygg ledaren två sista starterna. Kan nog sikta i sig på ett fjärde-femtepris här om han återigen kommer ner till plankan. Att vinna blir mycket svårt.

9 Fux de lux har gjort två starter efter frånvaro. Inget extra i comebacken och höll ok efter en perfekt resa invändigt senast, även om det var stumma ben till slut i loppet som Cayucos hade strul i. Går han framåt lite ytterligare så kan en plats ligga inom räckhåll men jag tror jag väntar en start till med att strecka och hoppas på skoryck nästa gång.

10 Souzy tycker jag kan vara lite intressant, speciellt om hon kommer iväg bra och kan köra sig till tidig ledning. Hon har bara startat tre gånger i volt i livet men bland annat öppnat bra och spetsat från spår 5 och verkar dessutom travsäker med 15 raka felfria lopp. Gick bra för Per Nilsson för tre starter sedan och hade bara BG Arne och Pacific Kingdom före sig i mål. Gick i ledning för fem starter sedan och kunde inte svara Ingesson till slut då. Lite krafter kvar senast och de kan komma väl tillpass nu. Vinner inte så ofta men om viljan finns kvar där så kan det räcka.

11 Dallas Sir lyser det rött på men frågan är om det räcker ändå. Hästen gör sina främsta lopp i monté och inte visat mycket för sulky på slutet. Har ändå varit bättre barfota tidigare med helt ok insatser men samtidigt har kusken 51 raka utan seger och över 7 år sedan han vann senast. Blir nog svårt att spräcka sviten här.

12 Upcoming artist är det tidiga favoriten och kanske främst på grund av det stora kuskpluset. Hästen såg seg och tråkig ut senast som avhängd från tredje inner. Näst senast spurtade han ändå vasst efter en invändig resa och segrarna togs från ledning i rätt billiga gäng. Det är klart att hästen duger bra om han löper på topp och med kuskpluset så måste han väl med. Men som favorit är det inget jag vill gå på med bakspår på tillägg och får göra jobbet själv längs vägen.

14 XL Bygg Palema slog favoriten senast från rygg ledaren (upcoming fick tredje inner) men jag kan väl knappast påstå att det var någon glänsande insats ändå. Får några år sedan var detta en häst jag hade lite koll på men utvecklingen verkar ha avstannat och mer av en medhängartyp nu. Blir nog tufft att vinna från detta läge.

15 Andy pandy tror jag inte tar sin första seger i 98:e försöket här, nej.

Rank: A 5 B 2-10-12-4 C 6-9-3-8-14-11 D 1-7-15
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ace (+5), Basse (+5), MikaF (+5), Gotland (+5), hassem (+5), Tipsb (+5), brba (+6), asgaya3141 (+5)
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat