Håller helt med och jag hotar ständigt med att sluta spela, men gör det tyvärr inte! "Tävlandet" är ett minne blott då det är allt för mycket kliar-du-mig-så-kliar-jag-dig-nästa-gång-mentalitet i det svenska travet. Det märks ju när kommentatorerna nästan får gåslevern i halsen när någon råkar köra 99 centimeter för långt mot en favorit!
Till och med när kuskarna ryker ihop efter ett av de fåtal lopp där det skett en incident, ja då skall detta tystas ned och tas bakom "lyckta dörrar" - fasaden får icke raseras! Hur många av kuskarna samkör egentligen mellan alla travbanor, landet runt? Tror faan det att man då inte tävlar på riktigt, alla gånger. Skiter totalt i om ingen håller med mig med detta med samkörandet mellan travbanorna är roten till mycket inom svensk travsport - detta och den svenska dumattityden att allt skall vara så förbannat lagom (förutom invandringen och feminismen, samt HBTQ-vurmen, då) och ingen får sticka ut.
Häromdagen så slaktade ex. hela ATG-studion ett domarbeslut, när de sedan fick möjlighet att adressera sina klagomål, i direktsändning, med måldomaren - ja, då sket man nästan på sig och det enda man fick fram var, genom Hultman, att domaren dömer!!! WTF???!!! Fegheten är slående! Negativ kritik i Sverige är av ondo bland de etablerade travjournalisterna och kommentatorerna. Kritik skall enkom framföras på ett neutralt sätt. Skulle någon dock våga sticka ut hakan någon gång, ja då blir denne snabbt åthutad och ledd tillbaks i fållorna.
Nej, fram för enkom 3 priser i loppen och där prisstegen är 50-30-20. Då blir det tävling, skall ni se. Ja, man kan hävda att detta skulle få förödande konsekvenser för amatörerna, men varför skall dessa egentligen vara ett skyddat skrå och inte lyda under marknadsekonomins "lagar"? Är du inte bättre, ja då får du sadla om (pun intended). Eller, var otroligt innovativ och ge ex. dubbla (eller något) prispengarna för vinst från bakspår...
Något måste i alla fall göras. Nykomlingar ser kanske inte detta "förfall", men det gör vi gamla rävar - vi som stött travsporten via våra insatser och oftast förluster i mången år. Men, det är klart, det märks vilka spelare man vill ha in och det är nya, yngre förmågor som inte tänker på och/eller har dessa krav på tävling, detta då de inte ser helheten för än mångt mycket senare.
Och precis som TS skriver - vad månde bliva till sommaren med alla speedwayliknade banor och underlag - skall man behöva önska dåligt väder för att svårighetsgraden skall öka? Nu påstår jag ändå inte att travet för närvarande är allt för lätt (även om många omgångar och spelformer/lopp är det), men det är ändå kamaraderiet inom gebitet som svider i mångens ögon. Älskar när man ser Micke J., Jorma, Robert Bergh, Åke Lindblom, Torbjörn Jansson, Mika Forss och några fler bara huka sig framåt och därtill vika fram körspöt för att visa att här släpps fasiken ingen spets bara för att du är favorit... Än värre är framvinkandet när någon kompis ligger i dödens, eller illa till i tredjespår, för att sedan släppa tillbaks, trots att det gått ett varv...
Att "köra för bästa placering", såsom reglementet stipulerar, innebär INTE att lägga sig på rygg för en polare! Jag brukar framhålla Norska kuskar och de är bättre, men de som mest borde framhållas är de finska kuskarna - där körs det på alla händer och slutar som det slutar! Danskarna klart bättre än "di svenske", också, inom detta med att köra mot varandra. Detta är mest sannolikt för att förstaprisen är det enda som det är värt att köra om i dessa länder. I Sverige kan det för fasiken vara 8 priser i ett lopp!!!
Har så mycket mer att skriva/säga om detta men mina spaltmetrar får vänta lite - andra får först komma till tals... Jag är en gringubbe som alla vet och klagar på det mesta, men detta gör jag inte "bara för att" - jag gör det för att vi inte får döda det fina vi har och det är en gedigen travsport i världsklass.
Shoot!
Senast redigerad av Fulsprit den 2021-03-28 klockan 01:31.
|