Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241
Vet inte riktigt hur jag skall tolka den här meningen, men i min värld är i alla fall Jorma en kusk som alltid kör för seger.
Det är ju bra för oss spelare, man vet vad man får så att säga.
Vissa hästägare är dock mindre nöjda med detta. Jag har ett par kamrater som är hästägare och de har berättat att både de och andra personligen vädjat till Nurmos och Salmela att inte sätta upp Jorma på deras treåringar. Detta för att han inte bangar för stenhårda öppningar, press från dödens i 10-tempo, vingliga resor i spåren 1100 kvar och finishkörning ända in i mål även för lägre sk matlappar.
Denna körstil kan ju vara potentiellt knäckande för en unghäst.
Så kan han köra i trygg förvissning om att han ändå alltid kommer att få nya styrningar från topptränarna.
Jag kan tänka mig att en mindre tränare och kusk är mer varsam med de råämnen de får fram.
En som då kommer upp som jämförelse är Ulf Ohlson. Ständigt i topp i kuskligorna och borde rimligtvis ha lika stor segeraptit som Jorma. Jag har dock aldrig hört någon hästägare klaga på att han driver unghästarna lika hårt.
Detta mest för att belysa att det finns mer än spelarperspektivet i denna fråga.
|
Ja en del förstår inte det där. Inte jättekonstigt heller eftersom det inte är något som går ut publikt så mycket. Delvis tränarnas fel, som i princip alltid säger att "jag lägger mig inte i hur det ska köras det är upp till kusken". Om man inte vet mer än det så är det inte konstigt att man tror att allt har med kuskarna att göra. Givetvis är det där lögn i många fall, både ägare och tränare har matchningsplaner som kusken får med sig inför loppet. Hästar är inte byggda för att gå i botten hur många gånger som helst, och det är ingen jättebra uppladdning inför en viktigare uppgifter eller säsonger att göra det.