Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-05, 18:22   #13
Strappa71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 666
Sharp$: 2321
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
En fråga angående reducerade system generellt till dig som är duktig och har koll.

Ponera att det inför en v75 inte finns någon jackpot. Vi har ungefär 30 miljoner kr att dela ut på 7 rätt. Ponera även att man inte riktigt vet vad utdelningen kan bli (om den blir hög eller låg).

Man vill inte spela rader som ger "dålig utdelning". Man försöker därför sålla bort rader som inte ger utdelning på 5 rätt för att öka det totala sannolika värdet på de spelade raderna.

Dock är min fråga om man även bör "klippa av" den största uppsidan (för att den är så osannolik) eller bör uppsidan enbart "klippas av" på rader som är svårare än 30 miljoner kr?

Dvs bör man klippa av utdelningen vid exempelvis 3 miljoner kr eller vid 30 miljoner kr?

Mitt resonemang gäller ett "oändligt spelande" där man spelar samma tänk enormt många gånger. Dvs att man över tid ska spela smarta rader.

Hur resonerar du kring detta?

Nja. Jag tänker inte alls på det sättet. Man vet ju tidigt på ett ungefär vad utdelningspotenitalen ligger på för de spikar och förstarankade man har valt ut.

Men man vet absoluut inte hur skrälligt det kommer att bli. Skrällarna kommer inte på beställning på det sättet. Att veta om det blir 150k eller 3M är väldigt svårt att avgöra på förhand. Det kan ju lätt vara att det bara är en enda extra skräll som är skillnaden.

Det man vet är om det kommer att krävas "magi" i garderingsloppen för att man ens ska gå plus.

Men söndagen är ett bra exempel trots lill-JP.

I stora drag vägrar jag att inte vinna minst dubbla insatsen om jag får alla rätt. Om jag gör ett andelsspel för säg, 29600 kr så vill jag vinna från 60000 kr och uppåt. De ggr som det blir säg 40000 kr tillbaka ( som är massor av pengar! ) är det skitsamma Det är inte de omgångarna som avgör det långsiktiga resutltat ändå.

Om jag kommer fram till att Månlykke+Who's Who inte kan garderas....då ska nog inte 30k-systemet lämnas in. visst. Det är viktigt att sätta sina spikar. Men det finns ju ingen hejd på vilken extra tur man måste ha i övriga lopp.

Istället hittar jag min spik i V75-1 och garderar brett i resten av loppen.

När allt är skrivet och klart inför V75-7 visar det sig att kollektivet helt hade tappat bort Digital Class. Den var spelad strax under 1%...men på det som var kvar inför V75-6 satt den på ännu mindre andel av raderna. Och därmed blev utdelningen på 7r med Who's Who en bra bit över 60k trots att den inte borde ha blivit det. På förhand borde det bara ha gett ca 47-49k med den. I efterhand blev det helt okej utdelning med den....men på förhand såg det inte ut så.

Lappen sitter kvar med 11 streck av 12 i sista men inte Who's Who.

Katastrof? Eller hyggligt rätt spelat? 2.5M hade det blivit med måltvåan. Men om jag sänker eller tar bort utdelningsvillkoret så kommer systemet att ha täckning för mer än de 5 mest spelade i V75-7. Föt mig är det som sagt ett lätt val att sätta rätt höga utdelningskrav när jag spelar stora andelsspel.

Men om jag å andra sidan hade lirat ensam för 1000-2000 kr och haft minst en spik till så hade jag förmodligen aldrig satt gränsen så högt.

Snarare hade jag lagt mig runt 10k på V75 för att vara hyggligt säker på att det blir utdelning i 5r-potten.

Kopplingen mellan utdelningen på 7r och >15 kr på 5r är dock inte så stark som man skulle kunna tro. Det kan mycket väl bli utd på 5r på enstaka omgångar med förvånande ( vid första anblick ) låg 7r-utd.

Väljer jag 10k så är risken väldigt låg att det inte blir utd på 5r.

Omvänt.....är det jättehemskt för det långsiktiga resultatet om någon enstaka omgång ger så lågt som 5-7k på 7r men ändå >15 kr på 5r? Jag tycker inte det.

Slutsats:

1) Spelar jag stort andelsspel så är det inte risken för 5r-JP som avgör var jag sätter utdelningsvillkoret. Jag ger gärna upp en del break even o smygback mot endast högutdelningsrader. Det ser kanske fånigt ut enligt en del om man sitter kvar med ALLA utom Who's Who eller t o m Propulsion ( Ja....båda har hänt! ). Många av superproffsen stod över Romme-omgången helt. De tyckte det var på tok för stor risk att både Månlykke+Who's Who skulle vinna. ( Exempel: Jonas R på Twitter och Timonen. )

2) För mindre ( och mer rimliga!? ) insatser vill jag eliminiera risken för 5r-JP om jag får 7r. Jag gillar 10k. Och ser jag att jag då reducerar bort stora delar av ramen så är rätt beslut att stå över. Att jag reducerar bort någon enstaka 7a där utd är låg men det ändå blir utd på 5r.....sätter jag upp på blåskontot.

Om man inte har tillräcklig smärtresistens för att ge upp lågavkastningsrader och lite feltolerans till förmån för det omvända så bör man inte använda utdelningsvlllkor alls.

Vad gäller utdelningsvillkor uppåt så använder jag bara dem för att dela upp systemen i nivåer där jag ska spela "endast alla" eller olika grad av flerbong.

På V75&V86 skulle jag aldrig sätta något tak uppåt annat än genom mina övriga villkor. I alla utom de mest extrema fallen gör det sig självt. Sätter man A-hästar/U-hästar så är de oftast ( men inte alltid! ) mer betrodda hästar. Skrällar har man oftast inte råd att ta med ALLTFÖR många.


Långt svar.....men det visste några av er redan att det skulle bli.

Tipsb's uppställning visar hur det går till i stora drag.

GCS's kommentarer stämmer bra. Men just de där specialomgångarna tycker jag inte att det är så mycket att bry mig om. Helgarderad mot 5r-JP är det omöjligt att vara. Risken att jag ska ha rader med 5 väldigt betrodda och samtidigt få med 2 superskrällar....är nästan obefintlig. Raderna kan inträffa. Men jag spelar inte så.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5), Tipsb (+10), MikaF (+10), Storkillen (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat