Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-09, 09:08   #7
Fulsprit

Reg.datum: mar 2014
Sharp$: 1145

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Finns bara en lösning och jag har tjatat om detta länge för jag håller helt med ts om att detta är förödande för travet. Ändra prisstegen är det enda som kan vända den trend som pågått alldeles för länge nu. Ta för det första bort 8 priser på V75 - är du inte bättre än att du är glad för ett 8:e-pris, ja då kanske du borde byta sport. Älskar breddspporten inom travet, men någon måtta får det vara - i vissa lopp blir det "appearance-money", du får pengar för att du ställer upp, iom få startande... Låt oss säga att prissumman i ett lopp är 100 000 kr för enkelhetens skull, då skall 60% gå till vinnaren, alltså 60 000. 30%, eller 30 000 kr till tvåan och 10% eller 10 000 till trean och detta är vad de får slåss om. Går att diskutera siffrorna, men i princip något liknande. Detta gör att du inte tjänar på att ligga i fjärde inner och vara nöjd med detta för att du råkade nosa ut någon för ett åttondepris på 5000 kr.

Tror fasiken det skulle köras mer, särskilt om man även ströp möjligheten för stortränare och andra att ha fler än högst två hästar i samma lopp, kanske bara en och detta tillsammans med min fiktiva prisstege ovan - diskussion kräves då jag är osäker, men som det är nu, med hur många kusar som helst, från ett och samma stall, är bara löjligt... Vill man inte helt utarma breddsporten så lägg de insparade penningarna från prissummorna i loppen på ex. ökade transportbidrag, skatteavdrag för amatörer och få eller inga skattepålagor/moms på vissa varor för amatörer - det går att få travet att leva bara man tänker lite längre och utanför den rådande boxen. De pengar som kuskarna får när de straffas för felaktig drivning, eller något kan också gå till amatörerna i någon form.

Finns en hel del att göra för att få bort kompiskörningarna men ingen vågar yppa något kring detta då hela trav-Sverige skall vara en stor, djävla HAPPY family, som inte vågar pipa ens i vacuum... Kanske lotta kuskarna på deltagande hästar i loppen?

Blev rörigt detta men kan förtydliga om någon undrar om något...

Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat