Citat:
Ursprungligen postat av Stekel
Ojoj där vann du nog bittertävlingen på walk over! Inte många som är lika upphetsade över årets fält som brukligt men det är ju som det är. Bättre att få en dålig upplaga ett sånt här år än ett år med publik iallafall.
Förhoppningsvis kan de få eld i baken att uppa förstapriset med en mille eller så till nästa gång och ge sig själva riktigt bra förutsättningar då. Känns som en lätt kalkyl och fullt genomförbart att plocka det där från väl valda delar i tävlingsprogrammet. Och för att man höjer förstapriset behöver man inte gödsla hela prisskalan heller egentligen, bara för att man brukar göra så.
|
Jag menar allvar, bjuder inte travvärlden till det allra minsta utan tjurar över domare, reglemente, flygresor och annat så kan jag tjura tillbaka. Det här känns ju lite som det där Formel 1-loppet i USA för ett antal år sedan där alla bilar utom sex åkte in i depån efter ett formationsvarv.
Det är inte Anders Malmrots fel, utan det är en massa tjurskallars fel som tror att de är större stjärnor än travets popularitet. Som god hjälp har de fått en rad stora lopp som bara blir fler och fler och kryper närmare Elitloppet i tid för varje år. Nu har vi Paralympia, Finlandia, Copenhagen, Elitloppet, Östersund, Boden, Oslo och Kymi på en styv månad i Skandinavien. Innan sommaren ens börjat har hälften av storloppen avverkats. Plus några franska lopp för eliten och även i USA kommer det allt fler storlopp för den äldre eliten som inte har något direkt att hämta i Europa när det nästan varje helg under sommaren är lopp med 150-300KUSD i prispengar.
Även ramloppen urholkas allt mer. För 20-25 år sedan var treårings- och fyraåringseliten viktiga lopp. Nu med Margaretalopp, BC-försök och premiechansade insatslopp för de knappt plats i någon hästs planer för en säsong. Prispengarna är inte så märkvärdiga vid en jämförelse.
Man får gärna höja förstapriset i Elitloppet till 5 miljoner, och låta resten av placeringarna hänga med. Det krävs också en upprustning av prispengarna i flera andra lopp för att det skall bli en helg som ingen enda kan tacka nej till. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att dubbla prispengarna i finalerna på lördagen så vinnaren får 440.000kr i Klass II-finalen och en halv miljon till vinnaren av silverfinalen. En miljon vardera till vinnarna i treårs-¨och fyraårseliten och ge kallbloden en mille i förstapris också.
Sedan måste man börja göra plats för varandra i kalendern. Paralympia flyttar med fördel tillbaka till April så att Finlandia får sin helg. Copenhagen kanske skulle satsa på att bli en onsdagskväll med V86 senare under sommaren. Östersund kan med fördel köra någon vecka efter midsommar istället för att inte krocka med Oslo, och E3 kanske skall köra en omgång istället för två, men dubbla prispengarna.
I Frankrike fattade man igår beslut om att under Prix d'Amerique-dagen skall man ha tre nya lopp för 3-, 4- och 5-åringar med fina prispengar för att locka nordiska besökare som är mer inriktade på unghästtävlande och göra en verkligt fin internationell tävlingsdag av det. Det finns lite öppningar för att skapa travupplevelser, så förhoppningsvis finns det vilja att hjälpas åt att förbättra.