Du har säkert rätt, jag kanske är sosse, även om jag inte röstar och inte alls är politiskt intresserad. Men själv ser jag mig som en person som står för humanism och som faktiskt bryr mig om mina medmänniskor. Jag tror inte riktigt du vet hur lyckligt lottad du är som är född i Sverige. Att tjafsa om marginalskatter när människor runt om i världen som på grund av coronarestriktioner inte kunnat gå till sina arbeten som betalar mindre per månad än vad du tjänar per dag. Otroligt arrogant. Vad ska göra med alla dina pengar? Är det en kapprustning om vem som ska dö rikast?
En väldigt stor skillnad att spela för 20k i månaden och spela bort 20k i månaden. Men du tycker inte det ska finnas några gränser innan samhället ska gripa in? Ska en gravt spelberoende person kunna ta ett blancolån på en miljon och går det åt skogen på spelet kan han bara ansöka om skuldsanering? Ska man kunna köpa obegränsat med alkohol och supa ihjäl sig utan att samhället ska reagera? Ska drogerna flöda fritt? Om Norge sett att detta varit ett problem tycker jag att de gör alldeles rätt i att införa denna gräns… Jag har sett flera människor i mitt liv som spelat bort både hus, familj och till och med en som tagit livat av sig på grund av spel. Så jag vet vad spel kan göra med människor och tycker rimliga begränsningar kan få positiva effekter för både samhället och individen även om det i viss mån kan leda till minskade intäkter för spelbolaget. Jag själv har nog varit spelberoende i hela mitt liv men lyckligtvis inom något som jag har fallenhet för och således lyckats tjäna en hacka på mitt beroende.
Så till själva ämnet, jag är tveksam till att du läst förra årets kvartalsrapport från Norsk travsport. Där framgår:
Omsetningsmessig endte 2. kvartal langt over forventning. I uke 22 satte Rikstoto ukerekord med kr. 96,6 mill. I mai omsatte Rikstoto for kr. 383,2 mill. som er nå månedsrekord. For kvartalet en omsetning over 1 milliard for første gang i historien. Lagspillene Eksperten og På Lag omsatte også høyere enn tidligere kvartal.
Bakgrunnen for de sterke omsetningstallene i kvartalet er flere. Den aller viktigste grunnen er at travog galopp var stort sett alene på markedet for «live» kunnskapsspill i store deler av april og mai. Ingen av de store fotballigaene spilte, og det var minimalt med oddsspill å tilby både fra Norsk Tipping og fra det utenlandske spillmarkedet. Undersøkelser viser at Rikstoto fikk en signifikant større andel av spilllommeboken (Share of Wallet) i tillegg til helt nye kunder som umiddelbart ble klassifisert som kunnskapsspillere og bidro til omsetningsøkningen. Kort sagt var dette kanalisering av markedet inn til Rikstoto.
Visst är ett så stort omsättningstapp förödande för norsk travsport men det är orimligt att jämföra siffrorna från 2020 som på många sätt var ett mycket speciellt år, och särskilt i kvartal två.
Men i en marknadsekonomi är det också utbud och efterfrågan som styr. Norge har länge haft problem med att folket egentligen inte är så intresserade av trav. Och då måste man se till att anpassa sig efter vikande efterfrågan. Alla kan inte hålla på med allt och kanske ska Norge hålla sig till sin olja, torsk och sticketröjor.
Om allt detta gör mig till en maktfullkomlig, egotrippad sosse, ja, då får det väl vara så. Men jag tycker att borde börja se lite mera positivt på livet. Vartenda ett av dina inlägg här har varit i negativ anda och vad tjänar det egentligen till? Blir du lyckligare av att uttrycka dig som du gör? Finn en mening med ditt liv, gör saker som gör dig lycklig! Lycka till!
https://www.youtube.com/watch?v=7V7I...nTunstr%C3%B6m