Klurig men rolig omgång tycker jag och lämnat mitt bidrag till omgången enligt nedan. Inväntar intervjuer innan systemet spikas.
1: Vass eller Kass är överens om att 1 är rätt favorit. Den blir svår att lämna utanför. Men tycker nog 11 The World is Mine är första strecket. 8 och 12 får kanske svårt att vinna men annars känns det helt öppet. Mighty One på första bfro är ett skrällbud liksom helt bortglömde Matter Håleryd som gick bra senast. Helgardering ligger nära till hands.
Rank: 11,1-5,6,7,10,2,4,9,3-8,12
2: Är mkt inne på att Summit in Sight bara vinner men gillar inte statistiken som Sjödén lyfter fram. Med streck för Ingo och Van Gogh känns det hyfsat heltäckt när Eddy West är ny klassen. Noterar att Viking Brodde inte verkar trivs från spår 1/9, har galopperat i typ varenda start därifrån. Känns därmed klart överstreckad.
Rank: 8-4,2-7,9,3,5-1,6,11,10
3: Hopplöst svårt och ett sånt lopp där det känns som "ingen kan vinna". Jag landar till slut på Inti Boko som iaf känns på väg uppåt i form och kanske har sitt bästa framför sig. BG lät inne på på att köra i spets med Nadal, då är den tidig. Finns ju ingen Milligans eller någon annan som kan mosa från dödens nu om de lyckas hålla spets. MDR vinner ju typ aldrig men blir alltid betrodd. Men nu är det verkligen upplagt. Inte helt uteslutet med en ordentlig smäll här och vid gardering vill jag ha med både Ajlexes Cubano och Eldorado B.
Rank: 7,3-9,5,1,10,8-6,2,4,11
4: Också ett jättesvårt lopp men frågetecken på de flesta betrodda. Jag är mest inne på Järvsö Eling som väl borde kunna få ledningen. Har ingen känsla för de två mest streckade trots BG och Örjan så förmodligen kan ni låsa på dessa två. Noterar att SO också lyfte Nordby Fröy och lyfter själv fram Lukas Rauen som en skräll när den är tillbaka i Sverige och med Emilia. Bellfaks vinner nog om den mot förmodan går felfritt.
Rank: 7,11,13-14,12,1,7,10,4,2-3,8,9,15
5: Mycket snack om Axel Wind och det ska vara spets och slut där. Lär stiga mycket fram till spelstopp och tror den landar över 20 %. Är dock inte övertygad om att den kommer förbi Condior. Dessa två kan vara ett lås. Har dock gärna med I'llfindmywayhome från skräll-läge med Örjan. Ratar nog favoriten helt så den kan nu lugnt spika

Vad kan Madame af Djupmyra från bra läge och första bfro, det är skrällen i loppet.
Rank: 1,3-11,2,4,6,9,10,8-7,12
6: Det måste vara toppchans för Cyber Lane som borde kunna vinna hur det än blir kört. Med bara en häst på mellanvolten blir det ju lätt väg fram. Kommer med största sannolikhet att spika Cyber. Gör jag inte det så måste jag ha med tokskrällen Västerbo Grosbois som ju också lyftes i Björnkollen. Den har ju faktiskt varit nära att vinna Guld i år ett par gånger. Men behöver såklart en smygare. JJ Stictch är såklart tidig om Cyber kommer bort och Missle Hill är ju i grunden en kanon som sett rätt trött ut i år tycker jag.
Rank: 10-3,8,9,7,11,5-1,2,6,4
7: Trist med alla strykningarna. Tycker att favoriten känns överstreckad och tror den får svårt att hålla spets. Tror att Axel Ruda är bästa hästen men är nog risk att de släpper spets om den kommer dit. Då borde det vara god chans för Cyrano de B. Vill dock inte spricka på Kate Baldwin och tycker även att Kick the Dust är bra spelvärde. För den som letar tokskrällar så har ju Cesar FC gjort det bra från svåra lägen på slutet.
Rank: 4,7-2,11,12,8,1-9,6