Världens mest prestigefyllda...
Måste ju ha en tråd här.
Reservation för eventuella faktafel.
Själv är jag förälskad i
15 Snowfall, dessvärre box 9, vad nu det innebär på Longchamp osv?
Läste att Aidan O'Brien varit orolig för en bana åt det mjuka hållet vid någon start, var det Epsom? Men att hon bemästrade den med bravur. Han kallar henne ground versatile.
Mellan raderna tolkar jag, högst personligt, att hon helt enkelt var bättre än han trodde utan att nödvändigtvis vara gynnad av "softish ground"?
Räcker ground versatile, kan ju vara någon som är gynnad, sen exakt vad för bana blir det?
**
Oddsmartknaden o bookies läser jag som att 10 Adayar är hetast, box 11, i nuläget andrafavorit efter klare favoriten Hurricane Lane. Outsidern 13 Alenquer är en tidig "Market Mover" bland skrällarna.
11 Hurricane Lane är obesegrad, sånär som i Engelska derbyt där han tappade två skor.. kan ju finnas risk för sånt igen, beror väl till del på, säger man "aktion" i galoppen oxå?, och banan ska ju vara åt det mjuka hållet även idag?
Irländska derbyt var väldigt säker vinst även om marginalen inte var stor.
De tar upp en statistik som säger att ingen St Leger-vinnare vunnit Arcen på väldigt länge, var det 101 år?
Känns helt irrelevant, för St Leger vann han med en gäspning, kostade inte mycket vilket det kanske gjort i normalfallet och rätt tätt inpå detta lopp men då Hurricande Lane var galet obrukad stryker jag den statstiken i mitt ställningstagande, jag gissar att det är avståndet i dagar mellan dessa lopp som är haken och som sagt obrukad var han.
Värre är banunderlaget även om jag inte sett någon säga något negativt där angående Hurricane Lane som väl även vann boxlotten, för visst är box 2 bra och 11 på Adyar mindre bra eller??
Jockeyval gör gällande att Buick "valt bort" Hurricane Lane, där finns ju en del frågor, tex var det exklusive boxnummer beaktat m.m. m.m.
**
En annan statistik de lägger fram är den att 11 3-åringar vunnit på 20 senaste åren, den är missvisande vad jag vet, kollade förra året och minns inte exakt men där är ju flest 3-åringar till start så naturligt att de vinner mest också, samtidigt går aveln framåt, men att det skulle vara en optimal ålder ska man nog passa sig för att läsa in, varje häst är en individ om inte annat.
**
15 Snowfall då?
Jag ska erkänna att jag inte ens sett alla, fast jag har ändå svårt att tro att där är två sådana totala uppenbarelser som denna, å andra sidan bör de väl vara med i Arcen om de existerar haha.
Hon förlorade genrepet, men exakt det loppet har tydligen två andra också förlorat inför en vinst inom de sista tio åren så det är nog helt i sin ordning, loppet var ju tätt inpå detta.
Antar att box 9 inte är bästa, fast jag ser banan som ett större frågetecken för som sagt, räcker "ground versatile" ?
**
4 Tarnawa, box 3, är väl den som är exclusivt matchad för detta lopp, stall i storform är en plusfaktor. Märkligt kall på Betfair men bookies har respekt.