Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren
Guldloppet på Eskils
Återigen ett bevis för en tveksam tolkning travsportens helt vansinniga regelverk.
Självklart måste dålig anslutning till startvingen beivras annars sätts flygande start i system av kuskarna. I gårdagens exempel bedöms det som fusk och omstart efter 200m när ett visst ekipage kom till ledningen. Men misslyckas fusket och ekipaget får typ andra utvändigt är det helt ok ? I min värld skall dålig anslutning bestraffas med böter eller diskning oavsett om fusket ger positiv effekt eller inte. Att försöka informera kuskarna om risk för omstart om du kör till ledningen i startögonblicket är helt idiotiskt. Dessa personliga efterhands bedömningar av domare / startbilspersonal är förödande för en sport som omsätter 100 tals miljoner en speldag.
Självklart skulle Handsome och Disco strukits efter att kört halva loppet i 08-09 tempo och kallas till start 3-4 min senare. Med hänsyn till spelarna. Men kuskar och tränarna tänkte väl inte klart utan var bara förbannade.
Jag har dragit ner på V75 spelet betänkligt så länge Jackpottstölderna pågår. Och gårdagens incident lockar inte att stödja ATG på lördagarna.
|
B]Citat Claes Lundell. [/B]
Att inte få köra sin häst för fullt från start påverkar såväl positioner som loppets slutresultat. Denna regel har enligt riksdomaren varit gällande sedan en tid tillbaka.
Ett sådant förfaringssätt saknar fullständigt stöd i reglementet. Det står i direkt konflikt med reglementet och sportens fundament – häst skall köras för bästa möjliga placering. Att det anses legalt att sportens funktionärer har rätt uppmana körsvenner att inte köra för bästa möjliga placering är synnerligen anmärkningsvärt. Det är svårt att se någon annan aktivitet som så gravt skadar sportens förtroende.
Frågan uppstår givetvis också om vilka andra hemliga regler som finns?