Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-07, 22:20   #1
Moffegrev

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

MMA-betting och oddssättare

Har funderat lite kring MMA-betting och hur oddsen sätts. Jag har bettat på MMA i ett par år nu, och har vid ett flertal tillfällen hittat flera helt galet satta odds. Till exempel Shogun vs Machida 1, där man fick Shogun till 5ggr pengarna (han torskade på domslut i en match han i många ögon vann, för att sedan vinna rematchen där han fanns till runt 2,6).

En vanlig trend är att när gamla avdankade amerikanska champions fightas mot utländska fighters brukar de förstnämnda bli satta som favoriter, trots att de många gånger är väldigt mycket sämre. Ex;

Shogun vs Lidell (2,7)
Vitor Belfort vs Rich Franklin (2,6)

Samma sak gäller vissa som ibland är obesegrade, men som möter ett "känt namn", tex Oliviera vs Escudero.

Mina tankegångar är alltså att just fightbets har en tendens att låta riktigt kända namn många gånger hamna som favoriter mot fighters som helt klart egentligen är bättre. Kan det här vara något som är specifikt för MMA eller är det vanligt förekommande i liknande sporter? Jag är medveten om att man väger in fler faktorer än just skills när det kommer till att sätta oddsen, men känns inte det här väldigt mycket som en sport där oddssättarna helt klart ligger efter i?
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat