Visa ett inlägg
Gammal 2021-12-21, 15:26   #1
travanalys

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 258
Standard

V75 Umåker 25/12

Umåker står som värd för veckans höjdpunkt när det vankas v75 med isbana. Förra året spolades aldrig is i Umeå utan det var enbart Boden och Skellefteå som körde på isen den säsongen.

Jag vet att en del säger att barfotahästar funkar bra på is och det finns en del sanning i det eftersom fästet som hästarna får på isen påminner om det man får av barfotakörning. Men man ska ej tro att det bara är att åka norrut och dominera i första starten på is bara för att man har en barfotahäst. Jag tycker personligen att det är viktigt att ha tränat på is en period för att få bästa resultat i tävling. Men vi kommer säkert se någon vinnare som aldrig sett en isbana förr, det är ju ganska många som aldrig gjort det.

Samu Sundqvist är lite av en nyckelkusk på lördag och han har stor rutin av tävling på isbana sedan tidigare. Han var i många år tränare åt Ingemar Hultqvists hästar men har nu startat sin egen tränarrörelsen sedan denne gått i pension. Deras hästar brukade alltid fungera bra på is och att Samu fortsatt i samma stil bekräftas av 3 segrar och en andraplats efter galopp på sina fyra starter sedan isen spolades. Så hans två hästar kan vi nog förvänta oss bra prestationer av. Dessutom ska han köra Selmer IH som tidigare tränades av Hultqvist (detsamma gäller Dante Godiva som dock körs av M. Melander), dessa båda hästar har aldrig startat på is men har säkert tränats många år på isen. Skellefteå spolade dessutom is redan i början på november så dessa har säkert hunnit gå något banjobb också.

Jag har inte hunnit grotta ner mig så mycket ännu men noterar att Jerker Bjurman har en häst till start i andra avdelningen. Bland kallblod håller jag honom som den främsta på isbana och Ravn Kiro vann på isen förra året trots en jättegalopp och gick nog under 1.29/2000m då. Motståndet såg nog passande ut men spår 12 över 1640 är såklart iskallt. Håller sig procenten låg lär man kanske ha med den iaf.

I femte avdelning så startar den enda häst som besegrat på is i år och Direct track såg verkligen ut att älska att springa på is när den krossade allt från dödens. Motståndet hårdnar men lär säkert få en bättre resa denna gång.

Personligen kommer jag inte hinna läsa på så mycket för julaftonskvällen men lär sätta klockan tidigt på lördag och få många timmar att gå igenom allt före start.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
zeke (+50), Jeppes (+50), asgaya3141 (+5)
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat