Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn
Du kommer säkert att få hundratals med svar på just den häre frågeställningen.
Men ja.
Om du satsar 1000kr på en "hundraoddsare" så är det väl rätt naturligt att oddset sjunker till hälften, om total insats är 2000kr?
Eller, hur tänker du?
Eftersom det är så pass stora insatser på atg.se när det gäller olika slags spel, så är det enbart när du laddar in stora raketer eller komber som du överhuvudtaget kan tänkas påverka slutoddset.
|
Om total insats är 2000 kr och det är en hundraoddsare, då har 20 kronor lagts på den hästen. När jag då lägger in 1000 spänn på den, då har 1020 kronor lagts på den hästen och 3020 kronor har lagts totalt. Oddset blir då bra mycket mindre än hälften. Oddset blir 3020/1020 = 2,96. Så ja, det skulle vara riktigt dåligt.
Men jag tänker att t.ex. på Eskilstuna i förrgår hade vi lopp 1 med omsättning 115 162 kr. En häst hade oddset 56,65. Då MÅSTE det ju göra en jättestor skillnad på den hästens odds om jag lägger in 1000 spänn till? För just nu ligger det inte mycket på den.
Säg att det är 85% av 115 162 kr som betalas åter till spelarna. Det är 97887,7 kr. Det innebär att pengarna som lagts på den hästen bör ha varit 97887,7/56,65 = 1728 kr. Oddset bör då halveras bara då någon lägger in 1728 kr. Eller tänker jag fel?
Det som gör det extra krånligt är ju också den sammanslagna poolen och att Trio inte ens har samma vinstavdrag som Vinnare.
Blir inte riktigt klok på detta.