Jag har oerhört svårt att inte lägga mig i när det pratas om Liverpool FC i allmänhet och faktiskt Lucas Leiva i synnerhet.
Liverpool är mitt lag det vet de flesta om på forumet, men det förtar inte min förmåga att se saker objektivt ur bettingsynpunkt. Jag har inga problem med att lägga mina pengar på motståndarna om det är där värdet finns (skippa skitsnacket om laglojalitet, jag är lojal mot pengar i första hand).
Lucas är född 1987 och är alltså 23 år, killen har representerat Brasilien på U20, U23 och A-landslagsnivå.
Han har vunnit Campeonato Gaúcho med Gremio och kommit trea i Seria A med Gremio, han är yngsta spelare någonsin som blivit utsedd till Brasilianska ligans bästa fotbollsspelare som yngsta spelare någonsin. Där gör han spelare som Zico, Falcao, Alex, Romario, Kaká och Carlos Tévez sällskap som även de är pristagare.
Han debuterade för Liverpool som Brasilianare år 2007 som 20åring, 2009 spelade han 4 flest matcher för klubben och blev framröstad som bästa unga spelare i Liverpool.
Han var lagkapten för U20 när de vann Sydamerikanska mästerskapet och gjorde 4 mål. Missade U20 VM pga skada där han även skulle varit lagkapten.
Lucas har varit med i OS för brasilien och var ordinarie, han har blivit uppkallad till A-landslaget av totalt 3 tränare om jag inte är ute och cyklar, han har blivit tilldelad speltd av både Benitez och av Hodgson.
Två av fotbollsvärldens mest respekterade taktiker.
Nej Lucas är inte Xabi Alonso eller Xavi men de personer som inte förstår vilken talang denna kille har och som säger idiotiska saker som att han är PL's sämsta spelare etc har ingen som helst koll på fotboll.
Det finns otaligt många duktiga personer i världen som har givit utrymme för Lucas och det är av en anledning.
Ni kan prata om sidledsspel hit och dit, passningsprocent hit och dit men om ni inte förstår att Lucas är en balansspelare eller på sin höjd box-to-box så är det ingen idé att prata fotboll med er.
Det finns inget ni kan säga som förtar hans prestation, man blir uttagen till dessa landslag, spelare i detta klubblag eller vinner utmärkelser som Kaka och Tevez har gjort om man inte är en duktig fotbollsspelare. Att sydamerikaner/sydeuropeer brukar ta lite tid på sig att aklimatisera sig till tempot i världens bästa liga är inte speciellt ovanligt. Speciellt inte för en så pass ung spelare.
Att han dessutom har en attityd som slår de flestas gör inte saken sämre. Jag har hellre Lucas i laget än en Mascherano eller en gipskatt som Aquilani.
-
Nej han är inte Essien, men Liverpool är heller inte Chelsea.
Jag har försvarat Lucas sedan han kom till klubben och om ni inte förstår det än så lär ni snart göra det.
|