Citat:
Ursprungligen postat av korpo
Finns hur många som helst som gör spel till olika butiker eller en butik för andelspris allt från en tia upp till flera tusen kr utan att själv behöva köpa andel i systemet. Bara ute efter 6 procenten. Och lura folk. Och förstöra V75.
|
Alla som hängt här ett tag vet precis hur mycket jag avskyr den multivarvning som pågår i vissa fall. Men att kalla det trollfabriker känns som att dra det lite väl långt.
Tydligheten för ombudslag har blivit bättre i och med att det numera framgår hur många varv man max kommer lämna in lappen men visst vore det ännu bättre om exakt antal sålda andelar redovisades löpande (tekniken finns redan och visas ju i nuläget för spelläggaren men inte kunden). Men jag tror inte folk skulle sluta köpa för det. Folk fattar helt enkelt inte bättre än att handla på av dessa multivarvare.
Och visst skulle marknadsföringen behöva styras upp ytterligare. Att få skrika om hur bäst i hela världen man är efter att ha satt 4 av 53 system en V64 där utdelningen inte orkat upp i femsiffrigt ens känns tveksamt. Men folk gillart bevisligen och handlar vidare.
Att ta betalt för en tjänst ser jag dock inga problem med. Har du räknat på hur mycket det behöver säljas/varvas för att en SL ska kunna livnära sig på sina provisioner? Särskilt om man ska följa gällande lagstiftning med skatter och avgifter. Provisionstaket har ju sänkts vid två tillfällen (från 15% initialt ner till 10% och därefter ner till nuvarande 6%). Det är ett fåtal runt om i landet som har detta som sin enda inkomst. Och butikernas lönsamhet var dålig redan innan deras inhyrda spelläggare skulle ha betalt för sina lir...
Diskussionen kring ombudsandelarnas tillskott/uttag ur poolerna brukar väl landa i att de bidrar med ungefär lika mycket som de plockar ut (källa saknas).
Att ett fåtal ”butiker” växt sig groteska (att lira 40 system per spelläggare är groteskt - se Widén Wannebrant på maxilinköping) skyller jag enkom på multivarvningen och att det tillåts marknadsföras på rejält tveksamma sätt men det kanske vi kan få till en förändring kring det med framöver.
Men trollfabrik är för mig något som Mr Putin och co håller på med för att sprida desinformation. Inte spelbutiker som lirar på hästar.
Men det är jag det.