Visa ett inlägg
Gammal 2022-05-25, 20:37   #1
Lazlo
Administrator
 
Lazlos avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 295
Sharp$: 24932

NFL 2017-2018
Stats: 51 - 50 - 0
ROI: 111.25%
Vinstprocent: 50.50%

Standard

Elitloppet – Äntligen tillbaka på allvar!


Elitloppet – Äntligen tillbaka på allvar!


Efter två är med restriktioner för arrangörerna kan äntligen Elitloppshelgen återigen bli en publikfest, räkna med att det blir bra tryck på E-läktaren under söndagseftermiddagen. Sveriges största lopp inleds med två försök där de fyra första i respektive lopp tar sig vidare till final och gör upp om den åtråvärda titeln och miljoner.

Förra året fick vi se Redén-tränade, Don Fanucci Zet, segra på ny finalrekordtid. Hingsten är givetvis med i år igen och jagar en ny triumf. Hästen visade form på Umåker för två veckor sedan då Örjan Kihlström styrde hästen till en retfull enkel seger som storfavorit, nyblivna 60-åringen Örjan ska hålla i tömmarna även denna helg. Däremot fick duon en tuff lottning och startar längst ut på vingen bakom bilen, visst tar de sig till finalen, men kanske det bränns för mycket energi i kvalloppet.

Hail Mary är en annan kuse från Redéns stall som mycket väl kan ha med miljonerna att göra. Sedan sexåringen flyttade från Robert Berghs träning har hästen bara gjort en start, men vilken imponerade insats han stod för genom att plocka ner Seismic Wave från dödens. Hail Mary med Erik Adielsson i sulkyn fick en bra lottning och startar från bricka fyra, direkt efter lottningen seglade ekipaget upp som favorit på de fasta oddsen. Även om Redén är en skicklig tränare är det värt att notera att hästen bara fått ett lopp i sig sedan augusti.

Who´s Who får en intressant kusk i vagnen i självaste Åke Svanstedt. Däremot är Pasi Aikios diamant väldigt orutinerad på sprinterdistans och gör här blott sin andra start på 1600-meter. Hittills enda starten på kortdistans slutade med en spets-och-slut-seger på Jägersro så visst kan muskelpaketet springa snabbt på kortdistans också. Folket runt Who´s Who är säkert lättad av att de lottades till ett dugligt spår tre i sitt försök.

Gocciadoro-tränade, Vivid Wise As, var tvåa i finalen i fjol bara längden bakom vinnaren. Hingsten ser ut att ha tagit ytterligare steg i sin utveckling under vintern, i storloppet Prix de France styrde M.Abrivard in till en enkel seger och blir att räkna med på Solvallasoval under söndagen. Hästen lottades till spår sju i det andra försöket, men jag tror Abrivard löser uppgiften på ett lämpligt sätt och vi får se ekipaget i finalen, väl där kan allt hända.

Malmrot har också bjudit in ett gäng utländska gäster som vill vara med i förhandssnacket, rutinerade Cokstile visade gammal god form när 9-åringen krossade allt motstånd i Finlandia Ajo första maj.

Etonnant blev favorit inför Prix d'Amérique även om hingsten inte hade sin bästa dag på Vincennes den gången ska han inte nonchaleras här.

Mister F Daag fick sin rosa biljett i helgen, insatsen på Charlottenlund i Copenhagen Cup den 15 maj imponerade så pass på Malmroth att han valde att bjuda in kusen. Tyskfödde hingsten med Bakker bakom sig stod för ett väldigt fint sista varv i danskarnas storlopp, men i detta startfält blir det svårt att hävda sig.

Duon Vernissage Grif och Perfetto känns som utfyllnads kusar med internationell touch och jag skulle bli väldigt förvånad om dessa startar i finalen.

Övriga svenska hästar värda att nämnda är:

Önas Prince lottades till ett gynnsamt spår ett i första försöket då Nordströms travare är kvick bakom bilen. Jag tror kusken hittar till spets, men väljer att släppa till Cokstile, Etonnant eller Don Fanucci Zet när den först fram ställer frågan. Den 5-åriga hingsten är en rolig outsider då de i mitt scenario tar sig enkelt till final med sparade krafter.

Brother Bill är medel ut bakom bilen, men med startraketer som Önas Prince och Click Bait från bra spår blir det svårt för Jorma Kontio att hitta till spets. Nurmos-tränade hästen är dock rejäl och löser de bara uppgiften i försöket är sexåringen inte missgynnad av dubbla löpningar. Nurmos vet hur det är att ställa i ordningen en häst i bra skick då finländaren på meritlistan bland annat har en seger i världens tuffaste travlopp, Prix d'amérique. Däremot saknar Solvalla-tränaren en seger i just Elitloppet.

Click Bait är en riktigt flygmaskin ut bakom bilen, men att ta en längd på Önas Prince blir tufft. Tarzan Melander fick biljetten genom en enkel seger i H.K.H Prins Daniels lopp på Gävle förra helgen. Men precis som i fjol tror jag sexåringen får det väldigt jobbigt att ta sig till final, skulle dock Önas Prince fela av någon anledning och hästen tar sig till spets finns chansen där.

Night Brodde blev sista hästen att få en rosa biljett, skåningen fick flest röster i omröstningen där folket fick välja in sista hästen. Lugauer och Night Brodde besitter en ruskig fart bakom bilen och Conrad lär ha siktet inställt på ledningen, väl där släpper han säkert för att lifta med till en finalplats. Hingsten är relativt ny i klassen, men visade till exempel i Paralympiatravet att han kan utmana om podium platserna vid ett bra löpningscenario. Står stjärnorna rätt för Jägersroduon blir det en finalplats och väl där nosa på topp fyra.

Admiral As tjänade snabba pengar i fjol och är inte alls van så här tufft motstånd, tränare Liljendahl har säkert fått magknip av kusen som har en tendens att göra bort sig titt som tätt. Jag tror till och med kusen med Per Lennartsson bakom sig får det tufft att knipa en finalplats i detta startfält.

Snowstorm Hanover fick sin biljett via sin seger i Meadow Roads, men jänkaren lär inte ha något med finalplatser att göra i sitt försök.

Försök 1

1 Önas Prince – Per Nordström
2 Brother Bill – Jorma Kontio
3 Cokstile – Christoffer Eriksson
4 Perfetto – Dagfin Henriksen
5 Click Bait – Ulf Ohlsson
6 Vernissage Grif – Alessandro Gocciadoro
7 Etonnant – Anthony Barrier
8 Don Fanucci Zet – Örjan Kihlström

Loppet: Jag tror Per Nordström från perfekta spår ett bakom bilen med Önas Prince hittar till ledningen, men han vill nog ha ett snällt försök och släpper mest troligt till Cokstile om Eriksson tar sig framåt. Skulle Etonnant eller Don Fanucci Zet köras väldigt offensivt i inledningen och ta sig framåt släpper Nordström även till en av dessa. Perfetto, Click Bait och Vernissage Grif tror jag inte kommer ha med detta och göra och det fyra finalplatserna står mellan övriga fem.

Försök 2

1 Snowstorm Hanover – Magnus A Djuse
2 Admiral As - Per Lennartsson
3 Who´s Who – Åke Svandstedt
4 Hail Mary – Erik Adielsson
5 Night Brodde – Conrad Lugauer
6 Mister F Daag – Robin Bakker
7 Vivid Wise As – Matthieu Abrivard
8 Extreme – Björn Goop (Struken)

Loppet: Conrad med raketen Night Brodde har säkert bara ställt in siktet på att ta sig till ledningen för att sno åt sig en finalplats via rygg ledaren, ledaren efter första kurvan är mest troligt Hail Mary. Med Hail Mary i ledning, Night Brodde i ryggen är det upplagt för finalplatser för dem. När väl klungan tagit sina positioner efter ett halvt varv tror jag Vivid Wise As och Who´s Who har hand om dödens och andra utvändigt, därifrån kan Svanstedt och Abrivard kontrollera loppet och glida in topp fyra till en finalplats. Övriga tre kusar tror jag får svart att nå finalen.


Vivid Wise As har visat fin form en längre tid och verkar trivs väldigt bra med fransmannen bakom sig och när ekipaget står i dryga tio gånger pengar i odds inför försöken blir det mitt spel för vinnaren av Elitloppet 2022.
Klicka här för att rygga tipset hos Svenska Spel!

Vi ser fram emot en fantastiskt travhelg där vi ska hålla humöret på topp både på plats vid Solvalla och här på forumet. Ni som beger er dit får skåla för oss som inte kan sluta upp!

__________________
Gå med i Sharps lag på
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
och
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
för att köpa våra experters andelar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
karpafan (+5)
Lazlo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat