Visa ett inlägg
Gammal 2022-06-12, 04:20   #7
Sputnik2012

Sputnik2012s avatar

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2755

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Värde/Value

Sätter det här på pränt, fritt översatt från Tradeshark, samt egna noteringar.

I verkligheten är det rätt simpelt.
När en trader talar om en spelare eller ett lag (ha värde i en sport) så är det bara ett annat sätt att uttrycka en åsikt.
Eftersom vi inte vet utfallet av en match som vi tänker spela så är vilken informerad åsikt lika korrekt som någon annan åsikt.

Traders kommer fram till priset dom förväntar sig spelaren ska ha och jämför det med det faktiska priset för att bestämma om spelaren har värde.
Hur dom kommer fram till det förväntade värdet varierar mycket och det finns så många olika sätt som det finns traders.

Jag förstår att några vill kolla hur många gånger utifrån 100 matcher som dom förväntar sig en spelare att vinna.
Så om dom förväntar sig spelaren ska vinna 70 gånger och priset är 1.30 då kommer dom säga att spelaren borde vara 1.42
och har därför inget värde under det priset.

Egen notering
Men vad betyder det att vänta in-play och lägga spel med högre eller förmånligare odds än start priset vid matchens början, har det värde?
Slut

Vissa hävdar ha laborerade modeller för att förutspå priset, laborerade system.
Tillgången till värde är inte en exakt vetenskap och effekten är helt enkelt vad vi uppskattar priset ska vara.

Erfarna traders med mycket kunskap av en viss sport kan bestämma priserna baserat på nästan enbart erfarenhet,
men bara när dom spenderat tillräcklig tid för att undersöka statistiken av spelarna.
Spelarens pris sägs ha värde när dom är högre än tradernas förväntan.

Personligen analyserar jag en match med djup och med min erfarenhet sätter jag ett pris.
När du har gjort tusentals trads/matcher kommer du få en känsla för vad priset ska vara och känna dig bekväm med att baka en spelare
med det priset.
Jag väntar tills det priset innan jag går in i marknaden.

Egen notering
Återigen säger Paul att han går in i marknaden med mer fördelaktiga odds, in-play, vilket då borde betyda att det finns värde i ett sådant förfarande.
Slut

När man tittar på tennis matcher, då "pre-match" favoriter sällan erbjuder något värde vid start.
Allmänheten gillar att backa favoriter och det förflyttar priset till att bli för lågt.

För att säkerställa värde, vänta tills favoriten pris stiger med 20 ticks innan du bakar dom.

Egen notering
Återigen invänta fördelaktigare priser in-play för att säkerställa värde enligt Paul.
Slut

Favoriten utgör sällan något värde vid start och därav följer att underdog nästan alltid har värde.
Bara för att spelaren har värde behöver inte betyda att dom vinner matchen.
Men kan ofta betyda att man kan göra en traden till ett lägre pris än deras start pris.

Ett exempel och scenario med en fotbolls match.

Om hemma favoriten start pris är 1.30 och först halvlek är mållös, så kommer oddset på favoriten vara det dubbla 1.60
Om jag då bakar favoriten med halva insatsen vid start och andra halvan vid halvlek med dubbla oddset.
Så har jag utnyttjat marknadens reaktion på en mållös första halvlek.
Har jag då skapat värde i mitt förfarande genom att utnyttja marknadens pris-rörelser, in play.
Om favoriten gör först målet, så vinner man traden.

Eller om underdogen tar ledningen med 0-1 under första halvlek så kan jag lägga den andra hälften på det dubbla eller tre dubbla oddset pga
av marknadens reaktioner.
Har jag då skapat värde i mitt förfarande genom att utnyttja marknadens pris-rörelser, in-play.
Vinner traden om favoriten får ett mål mer än underdogen.

Vet inte riktigt hur man ska resonera här med värde kontra in-play's pris-rörelser.
Men om jag förstår Paul rätt, så finns det värde i att invänta förmånligare odds-rörelser in-play.

MVH

Senast redigerad av Sputnik2012 den 2022-06-12 klockan 04:41.
Sputnik2012 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat